Det som avses med nollvisionen Àr att minimera antalet livshotande olyckor vid vÄra vÀgar. à tskilliga stenar Àr borttagna frÄn diken och rÀcken Àr byggda pÄ utsatta stÀllen för att undvika avkörningar. Det borde ocksÄ gÀlla kommunens vÀgar.
VĂ€gen mot Söderbodan passerar direkt utmed ĂstanbĂ€cken. Det har förekommit vĂ€gras dĂ€r delar av vĂ€gkroppen glidit ner i Ă„n, vĂ€gen gĂ„r alltsĂ„ mycket nĂ€ra Ă„n. Denna del av vĂ€gen saknar helt rĂ€cke. Ett hjul som kommer lite utanför vĂ€gbanan eller halka kan fĂ„ ödesdigra följder. Hamnar man med bilen i vattnet Ă€r det fara för liv.
Detta har pÄtalats för kommunen men inget verkar hÀnda. Med mÄttliga insatser kan vÀgens sÀkerhet höjas. Ska det behövas en incident innan nÄgon agerar?
Observant
Svar direkt
Trafikverkets nollvision gÀller för de statliga (allmÀnna) vÀgarna och krÀver en hel del ekonomiska resurser. Mestadels gör Trafikverket sina insatser pÄ det högtrafikerade vÀgnÀtet.
Att trafiksÀkerhetsmÀssigt höja de enskilda vÀgarnas standard sÄ pass mycket Àr inte ekonomiskt försvarbart eftersom det Àr relativt lÄga trafikmÀngder som trafikerar dessa vÀgar. Enskilda vÀgar har heller inte samma standard pÄ exempelvis vÀgmÀrken och rÀcken som en allmÀn vÀg. De enskilda vÀgarna sköts till en nivÄ som kan anses rimlig och Trafikverket ger bidrag upp till 60 procent av den nivÄn.
Fordonsförarens ansvar att framföra sitt fordon sÀkert gÀller pÄ sÄ vÀl enskilda som allmÀnna vÀgar.
Mikael Lindholm, tf chef Gator och parker, SkellefteÄ kommun