InsÀndare: Ingen nollvision pÄ kommunens vÀgar

Foto: FREDRIK PERSSON

Ekonomi, nÀringsliv & finans2019-08-22 06:57
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det som avses med nollvisionen Ă€r att minimera antalet livshotande olyckor vid vĂ„ra vĂ€gar. Åtskilliga stenar Ă€r borttagna frĂ„n diken och rĂ€cken Ă€r byggda pĂ„ utsatta stĂ€llen för att undvika avkörningar. Det borde ocksĂ„ gĂ€lla kommunens vĂ€gar.

VĂ€gen mot Söderbodan passerar direkt utmed ÖstanbĂ€cken. Det har förekommit vĂ€gras dĂ€r delar av vĂ€gkroppen glidit ner i Ă„n, vĂ€gen gĂ„r alltsĂ„ mycket nĂ€ra Ă„n. Denna del av vĂ€gen saknar helt rĂ€cke. Ett hjul som kommer lite utanför vĂ€gbanan eller halka kan fĂ„ ödesdigra följder. Hamnar man med bilen i vattnet Ă€r det fara för liv.

Detta har pÄtalats för kommunen men inget verkar hÀnda. Med mÄttliga insatser kan vÀgens sÀkerhet höjas. Ska det behövas en incident innan nÄgon agerar?

Observant

Svar direkt

Trafikverkets nollvision gÀller för de statliga (allmÀnna) vÀgarna och krÀver en hel del ekonomiska resurser. Mestadels gör Trafikverket sina insatser pÄ det högtrafikerade vÀgnÀtet.

Att trafiksÀkerhetsmÀssigt höja de enskilda vÀgarnas standard sÄ pass mycket Àr inte ekonomiskt försvarbart eftersom det Àr relativt lÄga trafikmÀngder som trafikerar dessa vÀgar. Enskilda vÀgar har heller inte samma standard pÄ exempelvis vÀgmÀrken och rÀcken som en allmÀn vÀg. De enskilda vÀgarna sköts till en nivÄ som kan anses rimlig och Trafikverket ger bidrag upp till 60 procent av den nivÄn.

Fordonsförarens ansvar att framföra sitt fordon sÀkert gÀller pÄ sÄ vÀl enskilda som allmÀnna vÀgar.

Mikael Lindholm, tf chef Gator och parker, SkellefteÄ kommun