Foto: Lars Eriksson

Insändare: Flytta Trafikverket från Umeå till Skellefteå

För cirka 25 år sedan slog Trafikverket, eller Vägverket som det då hette, på stora trumman. Nu skulle ingen dödas eller bli svårt skadad i trafiken, Nollvisionen hette projektet. Trots kritik påbörjades byggen av 2+1-vägar i södra Sverige och det visade sig vara en bra idé. Man byggde bort alla möten mellan fordon.

Vi går snart in i 2020 och nu tar Trafikverkets direktörer fram besparingsklubban istället för att bygga om vägar. De beslutar att sänka farten till 80 kilometer i timmen på alla farliga vägsträckor, även mellan Umeå och Skellefteå. Genom att sänka hastigheten ökar möjligheterna för staten att få in mera bötespengar, varför ska man då satsa på att bygga 2+1-väg? Tänk om Vägverket, Trafikverket, Transportstyrelsen och allt vad de nu heter satsade pengar på kärnverksamheten, att bygga och underhålla vägar, istället för att byta namn.

Det är ingen hemlighet att största delen av vägpengarna som ska fördelas till regionen i dag går till Umeå med omnejd. Men jag har ett förslag, flytta Trafikverkets länskontor från Umeå till Skellefteå. Bygget av Norrbotniabanan, Northvolt och övriga projekt väntar på er.

Silent Table

Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut