Foto: Johan Nilsson/TT

Insändare: ”Det bästa vore kanske att bygga en åttafilig väg”

Så har då Skellefteå gästats av människor som har erfarenhet av Teslas bygge av en batterifabrik i Reno, USA. En av gästerna, Randall Walden, säger: ”Det bästa vore kanske att bygga en åttafilig väg.” Uttalandet baseras på erfarenheten av logistiska bekymmer och hur sårbart vägnätet blev efter att deras batterifabrik var igång.

Vi i Skellefteå står nu inför en av de absolut största industrisatsningar Sverige, i modern tid. Att i detta skede bli nedprioriterad av svenska staten och Trafikverket är inget annat än skamligt.

Tror inte svenska staten på den här industrisatsningen? Frågan tycker jag är fullt rimlig att ställa eftersom en ny dragning av E 4 inte tycks finnas med i Trafikverkets planer under överskådlig tid. Det finns en färdig trafikutredning som Skellefteå kommun och Trafikverket tillsammans gjort, vad är problemet?

Vi måste få en ny E 4-lösning på plats när Northvolt-fabriken är igång, signalerna från de som har erfarenhet kunde inte vara tydligare.

Medborgare

Anmäl till Mediaombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut