Man får vänta länge i telefonkön.
Man får vänta länge i telefonkön. Foto: Åserud

Insändare: Datoriseringen är inte alltid bra

När datoriseringen kom lovades det att det skulle bli billigare, bättre och snabbare information. Men resultatet har blivit det motsatta. Istället har det blivit en centralisering till gigantiska enheter.

För den enskilde att försöka komma i kontakt med dessa giganter via telefonen är nästan omöjligt. Det är inte ovanligt att väntetiderna är på mer än en timme.

Då man äntligen kommer fram i telefonkön säger en röst ”våra kunder är viktiga för oss, därför vill vi gärna veta hur du upplever vårt bemötande.” Hur kan de ha mage att fråga en sådan sak då kunden fått vänta i mer än en timme på att komma fram. Arbetsbesparingen som datoriseringen medfört har endast resulterat i färre personal och mer stress på arbetsplatserna.

Myndighetspersoner ska vara nåbara för oss människor, därför förvånar det mig att inte myndigheter och företag som står för samhällsservice inte själva inser att det inte går att driva en verksamhet med sådana förutsättningar.

Ragnvald Nilsson

Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut