Foto: Pär Lindström

Insändare: Beskedet om att bussen slutar gå

Förra veckan, efter en dag på jobbet i Skellefteå, klev jag som vanligt på bussen mot Varuträsk. Den mycket trevliga chauffören sade innan jag hunnit yttra ett ord ”Till Varuträsk?”. ”Ja” sade jag och log (Skellefteå buss har Sveriges trevligaste chaufförer).Sedan sade hon ”Bara så du vet så slutar bussen att gå in i Varuträsk nästa vecka”.

Jag tänkte direkt på när jag i december 2016 klev på bussen och fick samma besked från chauffören. Då visade det sig att trafikledningen i länet inte hade kännedom att bussen faktiskt hade gått in i Varuträsk ända sedan 2011. Efter några veckor tog man återigen in turen igenom Varuträsk.

Dessutom är det bestämt att Varuträsk, som första by i landet, ska få testa förarlösa bussar för anslutning till bussen på väg 95. Starten är planerad till hösten 2020. Men hur tänkte man här? Vi har ett glapp på ett år.

Det måste vara kostnadseffektivare och bättre för miljön om så många som möjligt tar bussen istället för egen bil. Att bussar som ändå ska åka en linje kostar på sig några minuter extra för att plocka upp resenärer på närliggande byastråk måste vara billigare än att varje person tar egen bil.

Greta Thunberg sade i nyheterna att nu åker hon båt till USA för att hon är en av de få som har den möjligheten. Jag som bybo vill åka buss för att jag vill stödja och bevara den möjligheten. Som bybo tror och litar jag på Skellefteå buss.

Mikael Holmgren, Varuträsk

Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut