En borgerlig regering kan stoppa järnvägsbygget - igen

Foto: Hasse Holmberg/TT

Att Skellefteås kommunbolag ska stå för kulturhusets drift har av flera påståtts minska Skellefte Kraft AB:s vinst och utdelning och därmed minska pengar till vården och skolan. Nu lär inte detta vara någon risk då Kraftbolaget ökar sin vinst betydligt också i år.

Men det som är underligt är att de som nu oroar sig över den finansieringen var så tysta när förra Alliansregeringen och Reinfeldt/Olofsson införde en ny extra fastighetsskatt på vattenkraft som tog cirka 98 miljoner per år av Skellefteå Kraft.

Det var mer än dubbelt mot hyran av kulturhuset och allt gick från oss i Skellefteå till staten. Skellefte Krafts dåvarande vd, Gunnar Eikeland, föreslog då att denna märkliga skatt på vattenkraft åtminstone skulle få gå till Norrbotniabanan så att pengarna kom Norrland till godo.

Vad hände? Istället för mera pengar till bygget toppades bygget av Botniabanan vid Umeå. Det om något borde var något att uppröras över. Kulturhuset är i alla fall en satsning för bygden som ger attraktioner, jobb här inom byggande och besöksnäring.

Nu tog som väl är regeringen Löfven bort Norrlands skatten på vattenkraft och har nu också startat bygget av Norrbotniabanan med första etapp i riktning mot Skellefteå.

Men vad händer om vi får en ny regering med Moderaterna och Kristdemokraterna? Deras politiker i vårt län har uttalat sig mot att bygga Norrbotniabanan. De har lovat att sänka löneskatter, särskilt för de högavlönade, och öka försvarsutgifterna 15 miljarder kronor.

Ska man återigen fylla på statskassan genom att suga ut våra tillgångar i Norrland och stoppa järnvägsbygget för att finansiera sina löften?

Bygden först


Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut