Sofia Jannok tar kontroll

Sofia Jannok har skaffat sig total konstnärlig frihet. Nu släpps hennes mest storslagna och politiska album hittills. Jag skriver om sådant som berör mig, saker som väcker frustration och stora känslor, säger hon.

Not Found2013-05-05 14:49

Med sitt andra album, "Ássogáttis" från 2009, fick Sofia Jannok ett genombrott. Hon sålde guld, blev Grammisnominerad och gjorde över 100 spelningar på ett år.

Sedan behövde hon en paus.

- Det tog väldigt mycket energi och efteråt var jag tvungen att samla ihop mig. Då hann jag också fundera på vad nästa platta skulle vara och vad jag verkligen vill säga, säger Sofia Jannok.

Nu, fyra år senare, ligger hennes nya skiva "Áhpi" klar.

Och den är något helt annat än hennes tidigare alster - bland annat har Sofia Jannok tvättat bort de tydligaste jazzinslagen.

Inspiration från havet På "Áhpi" har hon i stället hämtat influenser från indiepop. Resultatet är storslaget, musiken låter som en mörk urkraft.

- Jag har inspirerats av havet och det hav jag ser framför mig bär samma karga kraft som tundran. Det är en kraft man måste vara ödmjuk inför och jag ville så klart att det skulle höras, säger hon.

För första gången ger hon också ut sin musik på eget bolag - därmed har hon skaffat sig total konstnärlig frihet att forma skivan precis som hon vill.

Det resulterade i Sofia Jannoks mest politiska platta hittills.

- Jag sjunger ju fortfarande på samiska och det är svårt att nå fram med stora politiska budskap på ett språk som är så litet. Men absolut, skivan innehåller mycket urfolkspolitiska tankegångar. Det är sådant som berör mitt liv mest, säger hon.

Bygga med kontraster Som exempel kan man nämna musikvideon till låten "ViviAnn" som tar upp den rasbiologi som bedrevs i Sverige på 1920-talet och drabbade samerna. Videon drogs in då personen som lånat ut sin personjojk till låten inte ville att den skulle förknippas med rasbiologi och förtryck.

Men nu är den på väg ut igen - till en annan låt.

- Jag har låtit klippa om videon till låten "Viellja jearrá" som den passar bättre till, den handlar om exploatering. Såväl rasbiologi som exploatering handlar om förtryck, säger Sofia Jannok och berättar att hon vill lyfta frågor som det sällan talas om och som hon upptäckt att många inte känner till.

Hon gillar också att bygga sin musik med kontraster - att musiken i sig bildar en dynamisk och atmosfärisk helhet samtidigt som den belyser viktiga frågor.

- Det kanske låter väldigt vackert och hoppfullt men när man läser texten så ryms där en sorg och då kan den sorgen faktiskt bli tydligare, säger Sofia Jannok.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om