Jag har mest åkt eget klassiskt hundspår i vinter men på grund av väderförhållanden och skotertrafik åker jag nu på Vitberget med hund. För två år sedan klagade jag på obefintlig pistning under helgerna men det verkar tyvärr inte bättre idag.
Senaste veckan pistades milen på torsdag (under tö) och därefter ingenting fredag-söndag när det blev kallt o tillfruset. Två isrännor i den klassiska och hårt/isigt på skatedelen. Svåråkt med risk för skador om man vurpar.Om jag var ansvarig för den här verksamheten skulle jag jobba på att förbättra det som brister eller inte fungerar bra
* Pistning vid behov, inte efter klockan eller när det är bekvämt.
* Täcka barjordsfläckar med snö.
*Klassiska spår ska upphöra vid knepiga utför/tvära kurvor.
*Jämna till underlaget (tuvor/gropar), åtgärda svallis och fylla upp där det är sidsnett på skatedelen.
*Öka kunskapen genom att lära av de som är bättre.
Spårgatorna har gjorts bredare de senaste två åren vilket är bra och om även underlaget jämnas till så kan säsongen utökas i båda ändarna.
Jag provåkte 8,5 km spåret på Lindbäckstadion, Piteå. Perfekt pistad klassisk och skate (pistas varje dag så länge det finns snö) och man får köra hund i skatedelen. Lindbäck bygg sköter spåren (inte kommunen).
Skellefteå ligger ljusår efter trots likvärdig terräng och snöförhållanden. Tycker att det skulle satsas mer på längdskidspåren istället för fantasier om nytt kulturhus/centrumbro som fler än halva av befolkningen är emot.
Per-Olov Andersson, Kroksjön
Svar direkt
Denna insändare vill jag besvara personligen eftersom jag anser mig vara hyggligt insatt i ämnet efter att ha åkt 100 mil skidor på Vitberget denna säsong, utan att haft en enda kilometer att klaga på.
De gånger jag har haft funderingar på detaljer har jag fått bra förklaringar av de som kan förutsättningarna för att göra skidspår och det kan våra medarbetare. De är både hängivna och skickliga, om det vittnar inte minst att de ansågs så skickliga att de blev inhyrda för att preparera VM-spåren i Falun förra året.
Jag vet att de frivilligt kliver upp mitt i natten och pistar spåren även under helger för att ge service åt Skellefteborna, det tycker jag är värt både uppmärksamhet och tacksamhet.
Insändaren hävdar att det är obefintlig pistning under helgerna och att milen pistades på torsdagen under tö och sedan ingenting under fredag – söndag. Fakta är att vi pistar sju dagar i veckan om förutsättningarna är de rätta.
Men som Thomas Wassberg säger ”konsten är att veta när man inte ska pista.” Varje pistning sliter på underlaget och måste därför göras med tanke och omsorg för att spåren ska hålla så länge som möjligt.
Pistningen under torsdagen gjordes först på kvällen då det blivit minusgrader och sedan även på lördag kväll. Vi samråder med skidklubbarna om hur de vill att spåren ska läggas. I Piteå sköts spårdragningen av Piteå skidallians inte av Lindbäck bygg.
Vi känner till de synpunkter som lämnats och arbetar hela tiden med att förbättra spåren och jag litar helt på att våra professionella och hängivna medarbetare gör sitt bästa i alla lägen.
Leif Gustafsson
Fritidschef, Skellefteå kommun