Så jobbar Liverpool FC med turism

Stadsutveckling. Tom Cassidy, Premier League-klubbens turismchef, berättade för Skelleftedelegationen om Liverpool FC:s betydelse för stadens besöksnäring.

Liverpool FC:s turismchef Tom Cassidy. Foto: Daniel Eriksson

Liverpool FC:s turismchef Tom Cassidy. Foto: Daniel Eriksson

Foto: Foto: Daniel Eriksson

Not Found2015-09-20 10:40

Liverpool FC är en av stadens absolut största dragplåster för besöksnäringen. Tom Cassidy är klubbens turismchef och han berättade på fredagen för Skelleftedelegationen om vad LFC gör för att utöka sin supporterskara och för att locka fler människor till staden Liverpool.

Det handlar om allt från det egna museet och rundvandringar på hemmastadion Anfield till fotbollsakademier runtom i världen och fotbollsläger för vuxna.

Anfield är utsåld varje gång Liverpool spelar på hemmaplan och för att möta den stora efterfrågan på biljetter, så byggs stadion nu ut. En ombyggnation som innebär 13000 fler platser på läktarna. Förhoppningen är att hela staden ska gynnas av att Anfield kan ta emot fler människor.

– Det kommer att bidra till fler kunder för exempelvis hotellen, restaurangerna och taxichaufförerna, säger Cassidy.

Han berättar att det även ska byggas ett nytt hotell i anslutning till Anfield. Ett hotell som ska utbilda och anställa människor från lokalbefolkningen.

– Att Liverpool har en anställd turismchef visar hur stor betydelse en fotbollsklubb kan ha i en stad, säger Rolf Rundström, som även gick en guidad rundvandring på Anfield tillsammans med Skelleftedelegationen i fredags.

Rolf ”Gruvan” Rundström blev Liverpool FC-supporter redan som sex– eller sjuåring. 1998 startade han Premier League-lagets svenska supporterklubb, som han sedan var ordförande i under åren 1999–2008. Han har tappat räkningen över antalet gånger han varit på Liverpools hemmaarena Anfield.

– Jag sa för flera år sedan att jag hade varit här 50 gånger, så nu är det 50 plus, säger han.

Rundström konstaterar att staden Liverpool har genomgått en stor förvandling sedan början av 2000-talet.

– Före 2003 var den slummig. Nu finns det nya museum, hotell och gallerior och det är en helt annorlunda stad. Liverpool känns idag mycket mer positiv och säkrare på allting.

Liverpool FC:s turismchef Tom Cassidy. Foto: Daniel Eriksson
Liverpool FC:s turismchef Tom Cassidy. Foto: Daniel Eriksson
Skellefteå ska studera Liverpools framgångsrecept”Turismföretagare måste få stöd”TV: Vilka guldkorn vill du lyfta i Skellefteå?”Kulturhuset blir en motor för besöksnäringen””Vi ska lyfta fram det unika i våra orter”TV: Kolla in Liverpools främsta dragplåster

Delegationens resa till Liverpool

Liverpool har gått från att vara en hamn- och industristad till att bli en attraktiv plats med framtidstro. Under veckan har politiker, tjänstemän, företagare och kulturarbetare från Skellefteå inspirerats av Liverpools förvandling då städerna har många likheter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om