SĂ„ jobbar Liverpool FC med turism

Stadsutveckling. Tom Cassidy, Premier League-klubbens turismchef, berÀttade för Skelleftedelegationen om Liverpool FC:s betydelse för stadens besöksnÀring.

Liverpool FC:s turismchef Tom Cassidy. Foto: Daniel Eriksson

Liverpool FC:s turismchef Tom Cassidy. Foto: Daniel Eriksson

Foto: Foto: Daniel Eriksson

Not Found2015-09-20 10:40

Liverpool FC Ă€r en av stadens absolut största dragplĂ„ster för besöksnĂ€ringen. Tom Cassidy Ă€r klubbens turismchef och han berĂ€ttade pĂ„ fredagen för Skelleftedelegationen om vad LFC gör för att utöka sin supporterskara och för att locka fler mĂ€nniskor till staden Liverpool.

Det handlar om allt frÄn det egna museet och rundvandringar pÄ hemmastadion Anfield till fotbollsakademier runtom i vÀrlden och fotbollslÀger för vuxna.

Anfield Ă€r utsĂ„ld varje gĂ„ng Liverpool spelar pĂ„ hemmaplan och för att möta den stora efterfrĂ„gan pĂ„ biljetter, sĂ„ byggs stadion nu ut. En ombyggnation som innebĂ€r 13000 fler platser pĂ„ lĂ€ktarna. Förhoppningen Ă€r att hela staden ska gynnas av att Anfield kan ta emot fler mĂ€nniskor.

– Det kommer att bidra till fler kunder för exempelvis hotellen, restaurangerna och taxichaufförerna, sĂ€ger Cassidy.

Han berĂ€ttar att det Ă€ven ska byggas ett nytt hotell i anslutning till Anfield. Ett hotell som ska utbilda och anstĂ€lla mĂ€nniskor frĂ„n lokalbefolkningen.

– Att Liverpool har en anstĂ€lld turismchef visar hur stor betydelse en fotbollsklubb kan ha i en stad, sĂ€ger Rolf Rundström, som Ă€ven gick en guidad rundvandring pĂ„ Anfield tillsammans med Skelleftedelegationen i fredags.

Rolf ”Gruvan” Rundström blev Liverpool FC-supporter redan som sex– eller sjuĂ„ring. 1998 startade han Premier League-lagets svenska supporterklubb, som han sedan var ordförande i under Ă„ren 1999–2008. Han har tappat rĂ€kningen över antalet gĂ„nger han varit pĂ„ Liverpools hemmaarena Anfield.

– Jag sa för flera Ă„r sedan att jag hade varit hĂ€r 50 gĂ„nger, sĂ„ nu Ă€r det 50 plus, sĂ€ger han.

Rundström konstaterar att staden Liverpool har genomgĂ„tt en stor förvandling sedan början av 2000-talet.

– Före 2003 var den slummig. Nu finns det nya museum, hotell och gallerior och det Ă€r en helt annorlunda stad. Liverpool kĂ€nns idag mycket mer positiv och sĂ€krare pĂ„ allting.

undefined
Liverpool FC:s turismchef Tom Cassidy. Foto: Daniel Eriksson
SkellefteĂ„ ska studera Liverpools framgĂ„ngsrecept”Turismföretagare mĂ„ste fĂ„ stöd”TV: Vilka guldkorn vill du lyfta i SkellefteĂ„?”Kulturhuset blir en motor för besöksnĂ€ringen””Vi ska lyfta fram det unika i vĂ„ra orter”TV: Kolla in Liverpools frĂ€msta dragplĂ„ster

Delegationens resa till Liverpool

Liverpool har gÄtt frÄn att vara en hamn- och industristad till att bli en attraktiv plats med framtidstro. Under veckan har politiker, tjÀnstemÀn, företagare och kulturarbetare frÄn SkellefteÄ inspirerats av Liverpools förvandling dÄ stÀderna har mÄnga likheter.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om