Bromotståndarna räknar med en storseger i folkomröstningen om en ny centrumbro. Och om det blir så då byggs inte någon ny bro, enligt kommunalrådet Lorents Burman.
Alliansens alternativ till ny E 4-genomfart i Hedensbyn är knappast genomförbart och kan definitivt aldrig ersätta en centrumbro. Dessutom finns Skellefteå inte ens med i Reinfeldts och Trafikverkets långtidsplanering fram till år 2025–2030. Att då satsa pengar i ett bygge som är så långt borta i tiden är ju helt meningslöst.
Jo, visst kan kommunen bygga bro och E 4-genomfart själva. Kostnad cirka 900 miljoner! Var finns de pengarna? Knappast i någon budget. Pengarna från den slopade bron ska ju gå till skola, vård och omsorg bland annat.
Man kan förstås göra som i Sundsvall, införa broavgifter. Då blir frågan, vilken väg väljer då lokalbefolkningen när man måste över älven? Nya E 4 med brotull eller gamla E 4 och Viktoriabron gratis? Och vilken väg väljer långtradarna, bussar, turister med flera? Tillbaka till ruta ett. Vi fortsätter att köra gamla E 4 genom stan ytterligare 15–20 år.
Om man ändå lyckas hitta ett sätt att finansiera nya E 4-genomfarten då blir förhållandet följande. Öster om Viktoriabron finns då nya E 4-bron, bron vid Bergsbydammen samt Sundgrundsbron. Alltså tre bilbroar.
Väster om Viktoriabron blir Parkbron som planerat en gång- och cykelbro. Samma sak med Lejonströmsbron som är kulturmärkt och även blir enbart gång- och cykelbro. Alltså noll broar för biltrafik.
Ja, men det var ju så här Alliansen och bromotståndarna ville ha det, bilfritt.
Kjell Lundgren, Skellefteå
……………………………………………………….
Länktips från insändarredaktionen:
Information från Skellefteå kommun
Centrumbron bra för oss allaKan utvecklas utan bilbroEtt attraktivt Skellefteå