Personalen en arbetsgivares absolut viktigaste verktyg

Det går inte bara att bara lägga på personalen inom äldreomsorgen fler arbetsuppgifter och hårdare scheman.

Foto: Janerik Henriksson /TT.

Foto: Janerik Henriksson /TT.

Foto: Foto: Janerik Henriksson /TT.

Not Found2015-11-30 21:01
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag följer debatten inom äldreomsorgen och trivs med jobbet som undersköterska på Annagården.

Jag tvivlar inte alls ett dugg att du Ejja Häman Aktell är rätt person på rätt platts, för du har lång bakgrund inom vård och omsorg.

Av dina visioner och idéer är det många som är bra. Arbetet med att få äldreomsorgen att funka med bra service och nöjd personal har du jämfört med att bestiga Kebnekaise.

På den resan följer jag gärna med för efter antal Vasalopp och marato lopp tror jag färden uppför Kebnekaise också går bra.

Men så lätt är inte verkligheten i äldre omsorgen. Jag har valt att jobba heltid natt, men alltför mycket helger vill man kanske inte jobba, även om jag alltid arbetat oregelbundna tider både som anställd och egen företagare.

Men jag står upp för mina kollegor när jag hör hur missnöjet jäser både på min arbetsplats och på andra ställen.

Jag förstår du styrs av både socialnämnden och en budget. Men visst är det så att kvalité också måste få kosta? Det går inte bara att bara lägga på personalen fler arbetsuppgifter och hårdare scheman. Det kommer tvärtom att öka utgifterna. För vad kostar inte långa sjukskrivningar?

Som det är nu är det cheferna ute på boendena som får ta den mesta av det missnöje som jäser ute på arbetsgolvet, även om det naturligtvis även bra saker också.

Men som sagt, personalen är en av en arbetsgivares viktigaste verktyg för att få nöjda kunder. I slutändan ger det också nöjd personal.

Jag gillar vara rak och ha rak kommunikation.

Jan-Olof Forsell

Skellefteå

Svar direkt

Allra först vill jag säga att det är glädjande att du trivs med att arbeta inom äldreomsorgen och att du vill vara delaktig i arbetet för en ännu bättre äldreomsorg.

Äldreomsorgen arbetar för en trygg och säker omsorg för äldre kommuninvånare för att de ska kunna leva livet bäst möjligt. Det innebär att vi arbetar för att sätta den äldres vårdbehov än mer i centrum. För att uppfylla verksamhetens behov behöver personalen därför arbeta fem av tolv helger.

Jag delar din syn på personalen som en av arbetsgivarens viktigaste verktyg för att få nöjda kunder, och tror på att nöjda kunder på sikt också ger nöjdare personal

Förutom vårt arbete med att skapa trygghet och en säker omsorg för den äldre arbetar äldreomsorgen med att skapa en bra arbetsmiljö för vår personal.

Det gör vi genom att arbeta målinriktat för en mer effektiv bemanningsprocess, där schemaläggningsprocessen ingår

Vi vill bland annat ge alla anställda möjlighet att arbeta heltid. Det har resulterat i att vi nu har en mindre andel timvikarier och en ökad andel månadsanställda samt möjliggjort att vi kunnat tillsvidareanställa 80 undersköterskor.

Att förändras är att ställa om till nytt, vilket handlar om att våga utmana invanda arbets- och tankesätt. Detta kan ofta vara inspirerande, men också jobbigt på samma gång, vilket jag har förståelse för.

Jag träffar gärna dig och dina kollegor för en fortsatt dialog om den förändring vi är inne i. Bjud gärna in mig till er arbetsplats!

Ejja Häman Aktell

Äldreomsorgschef

undefined
Foto: Janerik Henriksson /TT.
Läs mer om