Klockan 17:00
Grauten meddelar per radio: "Lasten har förskjutit sig, slagsida 35-40 grader, position 5 distansminuter ost Skötgrönnan, nord Bjuröklubb, grov sjö, försöker gå till Skellefteå.
Härnösand-kustradio: "Föreligger det överhängande fara?"
Grauten: "Nej, men det vore bra om något fartyg kom ut."
Klockan 17:04
Lotsarna Gåsören: "Rekommenderar Grauten att försöka gå till Bjuröklubb."
Klockan 17:06
Grauten: "Svårt att hålla kursen."
Klockan 17:18
Lotsarna Bjuröklubb: "Bästa kursen för Grauten med nuvarande sjö är mot Gåsören."
Klockan 17:21
Grauten: "Ok, styr mot Gåsören."
Klockan 17:25
Lotsarna Gåsören: "Går ut med lotskuttern för att assistera, men tror inte att det är möjligt att borda Grauten."
Klockan 17:38
Grauten: "Vad är min position?"
Klockan 17:40
Lotsarna Gåsören: "Grautens position är 106 grader, 8 sjömil från Gåsören."
Klockan 17:43
Grauten: "Kompassen krånglar."
Klockan 17:45
Lotsarna Gåsören: "Lotskuttern har cirka en och en halv timme kvar innan de når Grauten."
Klockan 17:53
Fartyget förlorar kontakten med Härnösand-kustradio och går över till Luleå-radio.
Klockan 18:06
Fartyget har kontakt med Luleå-radio och får ny positionsangivelse. 6,2 sjömil, 107 grader från Gåsören.
Klockan 18:17
Grauten: "Har nu 45 gradig slagsida åt styrbord, vinden har ökat ytterligare."
Klockan 18:27
Grauten: "Position nu 5,5 sjömil, 108 grader från Gåsören. Tveksamt om fartyget klarar sig till lotskuttern kommer."
Klockan 18:30
Grauten: "Måste överge fartyget, hoppas att någon kommer och plockar upp oss."
Klockan 18:37
Grauten sänder SOS signal.
Klockan 18:45
Grauten: "Mayday, mayday."
Klockan 19:06
Sambandscentralen: "Tullkryssaren framme om 10-15 minuter."
Klockan 19:15
Lotsarna Gåsören: "Lotsbåten och tullens båt framme och söker på positionen. Lotsarna kan nu ej se något radareko från Grauten."