Nej till bron för barnens skull

De 5 000 – 6 000 bilar som kommer att köra över bron sprider kvävedioxid som drabbar Nordanå, Balderskolan och Sunnanåskolan.

KONSEKVENS. Ökande trafik ger elever sämre luftmiljö, hävdar skribenten.

KONSEKVENS. Ökande trafik ger elever sämre luftmiljö, hävdar skribenten.

Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Not Found2014-05-19 12:02
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

2012 överskreds gränsvärdet för kvävedioxid tio gånger på Viktoriaesplanaden. Om det överskrids mer än sju gånger måste kommunen vidta åtgärder.

Gränsvärdet för partiklar i luften överskreds i fjol under 15 dygn.

Nu vidtar sossarna åtgärder genom att bygga centrumbron. De 5 000 – 6 000 bilar som kommer att köra över bron per dygn sprider kvävedioxid som drabbar Nordanå och Balderskolan.

På södra sidan älven kommer bilarna till en rondell cirka 60 meter från Sunnanåskolan. Luften kommer att fyllas av koloxid, koldioxid och kvävedioxid (cancerframkallande ämnen). Eleverna kommer att finns vid denna hälsofarliga miljö varje dag.

Vem törs ta beslut, ansvara och leva med dess konsekvenser? Vuxna ska inte fatta beslut som drabbar barn, som kan föra sin talan.

Jag röstar nej till centrumbron.

Tello Andersson, Skellefteå

KONSEKVENS. Ökande trafik ger elever sämre luftmiljö, hävdar skribenten.
KONSEKVENS. Ökande trafik ger elever sämre luftmiljö, hävdar skribenten.
Framsynt och klok investeringMer människa, mindre bil i cityCentrumbron bra för miljönJa till bron är ja till utveckling
Läs mer om