Geriatrikprofessor Yngve Gustavsson har sagt: ”Ska vi få en förbättring av äldrevården måste fakta och kritik komma fram. Då går det inte att blunda.”
Yngve Gustavsson har också sagt att man ska undvika att flytta dementa, men i Norsjö är det som att dessa får åka karusell mellan boendena. Vi undrar också hur de boende aktiveras, hur ofta får de komma ut och har de något att sysselsätta sig med?
Var finns foldern värdegrund för omsorgen? Har ersättningsmöte för brukarrådet startat?
Hur många inom äldreomsorgen har specialutbildning? Tillsätter kommunen arbetsledare utan utbildning och hur ser arbetsgivaren till att ge folk utbildning så att de klarar sitt uppdrag?
Vi anser också att arbetsledarna borde jobba ute i verksamheten en till två dagar i veckan. Hur kan man lägga en budget om man inte är ute i verksamheten?
Och hur ofta är kommunalrådet ute och pratar med personalen på boendena? Även om tjänstemännen kommer med förslag måste kommunalrådet ut i verksamheten och sätta sig in i frågorna.
Sören Stenlund, Gunnel Grahn, Sig-Britt Grahn, Britt-Louise Jonsson
SVAR DIREKT
Tack för era frågor och synpunkter!
Norsjö kommun har inga generella regler för hur ofta våra äldre får komma ut. Det är individuell planering för varje person.
Vidare erbjuds dagliga aktiviteter som genomförs av personal/kyrkorna/studieförbund/frivilligarbetare med flera. Kommunen har en anställd kultur och aktivitetssamordnare.
Norsjö kommun har gemensam värdegrund för samtliga verksamheter ”positivitet, engagemang, respektfullhet, professionalitet”. Värdegrunden ska genomsyra hela verksamheten. Utbildning om värdegrunden har genomförts för kommunens samtliga anställda maj 2014.
Möten istället för brukarråd har börjat genomföras under året och ska ske regelbundet.
Av omvårdnadspersonalen är de flesta utbildade undersköterskor, fyra undersköterskor har specialistutbildning inom demens samt flera anställda som läst påbyggnadskurser på högskolenivå.
Under några år har omsorgen genomfört interna demensutbildningar för samtlig personal. Kommunen har också ett demensteam.
Vid rekrytering av enhetschef söker kommunen socionomer eller personer med annan likvärdig högskoleutbildning, erfarenhet från tidigare chefsjobb samt har goda ledaregenskaper. Ledarskapsutbildning pågår för alla chefer inom Norsjö kommun för närvarande.
Alla enhetschefer inom äldreomsorgen är placerade ute på enheterna för att vara nära personalen. Chefernas arbete är att leda och utveckla sina verksamheter i samverkan med personalen.
Inför ett beslut i ett ärende tas underlag fram av ansvariga tjänstemän. Det är mycket viktigt att all information finns i dessa underlag så att alla politiker kan sätta sig in i ärendet och fatta rätt beslut. Synpunkter från berörda parter sker genom upprättade samverkansformer och underlagen bifogas i ärendet, så att alla politiker kan ta del av det som framförs från till exempel fackliga organisationer.
Hoppas att ovanstående har besvarat era funderingar och om det finns kompletterande frågor så är ni välkomna att höra av er!
Eva Nyström Edefjäll
Verksamhetschef Omsorgen
Magnus Eriksson
Ordf. skol och omsorgsutskottet
Mikael Lindfors
Kommunalråd