Kulturhuset ett verktyg för tillväxt

Debatt. Ett flexibelt kulturhus är en förutsättning för utvecklingen av Skellefteå som evenemangs- och mötesstad.

Not Found2015-06-09 03:09
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Något som glömts bort i kulturhusdebatten är de kommersiella delarna i ett framtida kulturhus.

Det är viktigt att lyfta fram att det även blir en plats för konserter, konferenser och kongresser.

Kongresser skapar, tillsammans med internationella företagsmöten, tillväxt i regionen genom att nya pengar tillförs utifrån.

En kongressgäst omsätter drygt 3 000 kronor per dygn i genomsnitt och snittet för internationella företagsgrupper ligger betydligt högre än så. En kongress med 1 000 deltagare generar alltså drygt tre miljoner kronor per dygn till Skellefteå.

Det skapar också förutsättningar för sysselsättning och företagande utanför centralorten eftersom det sociala programmet, med aktiviteter, är en viktig del av en kongress. För internationella företagsgrupper är upplevelserna själva reseanledningen. Om vi växer som mötesstad så kommer även landsbygden att gynnas.

Om vi ska bli 80 000 invånare måste fler jobb skapas. Här spelar besöksnäringen en viktig roll. Besöksnäringen är redan i dag Sveriges största tjänsteexportnäring med ett exportvärde på 106 miljarder kronor. Dessutom stannar 14,4 miljarder i momsintäkter i landet.

Besöksnäringen sysselsätter 173 000 personer och ger jobb åt fler unga och utlandsfödda än andra branscher. En utveckling av besöksnäringen är därför en viktig pusselbit i Skellefteås tillväxt.

Att bygga ett kulturhus är inget nytt eller unikt. Det är därför viktigt att vi vågar satsa tillräckligt stort, så att vi sticker ut från mängden och kan hävda oss i konkurrensen.

Slopa arkitekttävlingen och anlita en av Sveriges främsta arkitekter, som får i uppdrag att rita ett multitfunktionellt kultur-, konsert- och kongresshus med butiker i bottenvåningen, plats för kulturupplevelser i världsklass och ett stort hotell med en förstklassig restaurang. Då kommer omsättningen i hela branschen att öka liksom Skellefteås attraktivitet som besöksmål, bostads- och etableringsort. Det vittnar utvecklingen i andra städer om.

Ett flexibelt kulturhus där det skapas utrymme för konserter och kongresser är en förutsättning för utvecklingen av Skellefteå som evenemangs- och mötesstad, och ett verktyg för ekonomisk tillväxt. En tillväxt som skapar förutsättningar för bra vård, skola och omsorg.

Skellefteå 2030 är en offensiv vision som vi inte kan spara oss till. Vi måste våga satsa.

Maria Broman

vd Visit Skellefteå

Skellefteå 2030 är en offensiv vision som vi inte kan spara oss till.

Läs mer om