”Kulturhuset blir en motor för besöksnäringen”

Liverpools ansökan om att bli kulturhuvudstad i Europa 2008 blev startskottet för att få staden på fötter. Visit Skellefteås Thomas Lindgren tror att det planerade kulturhuset får stor betydelse för Skellefteås utveckling. ”Vi har fått bevis på hur viktig kulturen varit för utvecklingen i Liverpool”, säger han.

Liverpools marknadschef Chris Brown. Foto: Daniel Eriksson.

Liverpools marknadschef Chris Brown. Foto: Daniel Eriksson.

Foto: Foto: Daniel Eriksson.

Not Found2015-09-18 21:29

Liverpools ekonomi stagnerade under 90-talet och början på 2000-talet och människor lämnade staden på grund av allt färre möjligheter. Vändpunkten kom 2003 när staden ansökte om att bli Europas kulturhuvudstad 2008.

– Det startade faktiskt vår mobilisering och det bidrog till flera positiva effekter. Det innebar att stadens ledning visade invånarna att man hade självförtroendet att ta Liverpool till en ny nivå. Bara själva principen att ansöka gav självförtroende till folket och självförtroende till investerare att Liverpool var intressant att investera i, säger marknadschefen Chris Brown.

Vill se fler butiksytor

Thomas Lindgren tycker att Skellefteå har delar av vad Liverpool har idag.

– Vi har bra kulturarenor och en handel som har haft en hyggligt bra utveckling de senaste 12–13 åren. Men Liverpool har drivit på kulturen, vilket har bidragit till fler besökare i staden. Det har i sin tur lett till att deras handel har haft en helt annan utveckling än vad vi har haft.

Han efterlyser fler butiksytor i centrala Skellefteå.

– Om vi ska utveckla handeln i citykärnan så behöver vi göra en större byggnation för att inrymma den. Från handelns sida bedömer vi att vi skulle kunna bära 5 000–6 000 kvadratmeter till av handel i centrala stan. Det måste matchas ihop med delar som lockar människor till stan och där är det blivande kulturhuset en motor i att öka besöksnäringen.

Vilken betydelse tror du att kulturhuset har för Skellefteå?

– Det är den viktigaste byggnaden vi bygger på 50 års sikt. Vi har fyra år på oss att göra bra saker, men det gäller att vi får ihop paketet. Att politiker och privata investerare ser samma bild och använder det som en målsättning, ett delmål mot 2030-målet.

Det är den viktigaste byggnaden vi bygger på 50 års sikt.

undefined
Liverpools marknadschef Chris Brown. Foto: Daniel Eriksson.
undefined
Thomas Lindgren, Visit Skellefteå. Foto: Daniel Eriksson.

Delegationens resa till Liverpool

Liverpool har gått från att vara en hamn- och industristad till att bli en attraktiv plats med framtidstro. Nu vill Skellefteås politiker, tjänstemän, företagare och kulturarbetare inspireras av Liverpools förvandling då städerna har många likheter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om