Skellefteå kommun har ett tema om psykisk ohälsa med klasserna i årskurs 7.
Elever på en skola i Skellefteå fick i uppgift att sätta sig in i ett psykiskt sjukt barns tankar och sedan skriva ett självmordsbrev till dennes föräldrar utifrån barnets perspektiv. Något som väckt starka reaktioner.
Skellefteå kommun ger nu en förklaring till varför uppgiften används. Så här skriver kommunen på sin hemsida:
”Det har förekommit föräldrareaktioner mot en specifik skrivuppgift i svenska som eleverna har fått. Med anledning av reaktionerna ges här en bakgrund:
Uppgiften ingår i ett sammanhang där man gemensamt läser en text om en flicka, Elsa, som är djupt deprimerad och funderar på att ta sitt liv. Hon blir i sista stund räddad av en yngre pojke, och räddningen utvecklar sig till en relation dem emellan. Allt detta material och uppgifter till texten finns i läromedlet Svenskan 7 (förlag: Studentlitteratur), vilket skolan har valt att arbeta med. I texten antyds att Elsa har skrivit ett brev till sin mamma innan hon tog sitt beslut. När hon blir räddad försöker hon göra vad hon kan för att stoppa att brevet kommer fram.
Skrivuppgiften i läroboken lyder: ”Skriv Elsas brev till mamman”. Alltså ingen annan formulering än så. Övriga uppgifter är muntliga, och diskuteras i klassen.
Uppgifterna ingår i ett större, noga kontrollerat sammanhang och syftar till att träna sig på att sätta sig in i en annan människas situation, tankar och känslor och försöka uttrycka detta skriftligt. Läromedlet är helt nytt för i år och är utarbetat efter Lgr 11, vilket är den läroplan skolan följer.
Högstadieskola gav elever i uppgift att skriva självmordsbrevFörälder: Skolan borde skrota boken med självmordsbrevet