Tack Ulla Martindotter för din insändare 27/10 om Skellefteås nya resecentrum.
Även min man och jag har dåliga erfarenheter från några av våra besök där.
Första gången saknades både toalettpapper, torkpapper och tvål och på golvet fanns något som såg ut som intorkat bajs.
Andra och tredje besöket var okej även om det aldrig kan kännas trivsamt i en sådan steril lokal.
Vid vårt fjärde besök möttes vi av två poliser som tydligen just gjort ett ingripande. Det kändes tryggt med deras närvaro för kvällstid känns vänthallen minst sagt otrygg. Promenaden till och från det så kallade resecentret känns ödslig och inte alls bekvämt mörker.
Förstår inte hur kommunen/bussbolagen kunnat tro att en obemannad vänthall ska bli en plats dit bussresenärerna söker sig. De flesta ensamresenärerna kommer säkerligen välja en väntan ute i kylan tyvärr.
Ett resecentrum värt namnet måste naturligtvis innehålla både biljettförsäljning och möjlighet att köpa en kopp kaffe med dopp, en korv, hamburgare, läskedryck, kvällstidning eller dylikt.
Planeras någon snar förbättring av servicen till bussresenärerna?
Anita Andersson, Ursviken
Svar direkt
Efter flytten av busstationen till ny plats vid södra Järnvägsgatan är det Skellefteå kommun som ansvarar för lokalens drift och innehåll.
I samband med flytten fanns det tankar på att till exempel ordna en kiosk i lokalen, men eftersom det finns en kiosk tvärs över gatan från busstationen fanns inte behovet av något liknande i den nya busstationen.
Biljettförsäljningen har av praktiska och arbetsmiljömässiga skäl placerats i lokalen intill byggnaden med väntsal, alltså där bussgods nu finns.
Inledningsvis efter flytten hörde vi talas om att det fanns de som upplevde väntsalen som otrygg och ostädad. Sedan dess har vi både ökat städfrekvensen och vaktnärvaron.
Det anlitade städbolaget gör en ordentlig städning varje förmiddag alla dagar i veckan. Väktare genomför slumpvis rondering två gånger dagligen. Under natten finns uppkopplat larm.
Fredrik Nilsson, fastighetschef, Skellefteå kommun