Göran Åström bytte från Norrbotniabanan till Citybanan

I Skellefteå var dragningen av Norrbotniabanan det största ärende Göran Åström jobbat med. Nu är det Citybanan i Stockholm och nya linjer för tunnelbanan. Näst största frågan i Skellefteå var om E4:s dragning. Nu är han upptagen med en E4-dragning förbi hela Stockholms centrum.

Järnväg Även om Norrbotniabanans dragning var diskuterad är det ingenting mot hur komplexa järnvägsfrågorna blir i Stockholm, konstaterar Göran Åström. Foto: Roine Sandlén.

Järnväg Även om Norrbotniabanans dragning var diskuterad är det ingenting mot hur komplexa järnvägsfrågorna blir i Stockholm, konstaterar Göran Åström. Foto: Roine Sandlén.

Foto: Foto: Roine Sandlén.

Not Found2015-06-03 13:09

Ja, frågorna har verkligen växt, både i storlek och komplexitet när Göran Åström lämnade jobbet som förvaltningschef på bygg- och miljökontoret. Nu är han i stället miljödirektör på länsstyrelsen i Stockholm.

Är nu bevakare

Även rollen har ändrats, men han vill inte gå så långt som att han "bytt sida". I Skellefteå företrädde han en kommun, och det var länsstyrelsen (staten) som bevakade att man följde alla regler.

Nu är han statens representant och följer vad 26 kommuner i Stor-Stockholm vill göra, liksom företag och staten (t ex Trafikverket) i samma geografiska område.

Det handlar om miljöfrågorna när något ska byggas, och sådant görs det mycket.

Mycket bostäder

Bostadsbyggandet innebär mest arbete. Nästan varenda detaljplan har miljöfrågor som måste granskas av länsstyrelsen, ofta handlar det om buller, vatten och avlopp. Men Göran blir sällan inblandad i dessa ärenden.

– Jag ska främst vara insatt i de komplexa ärendena. Sådana som det väntas bli debatt om. Då ska jag kunna svara inför pressen, eller informera landshövding Chris Heister så hon kan svara.

Ny tunnel för E4

Stora frågor finns det gott om. Ta bara den största som nu är på tapeten, den nya ringleden Förbifart Stockholm. Drygt två mils nydragning av E4, som nästan helt blir under jord. Från Solna i norr till Kungens Kurva i söder. Kostnad upp emot 20 miljarder. Det är Trafikverket som ska bygga och beslut är redan tagna.

Det mesta kring miljön är klart, nu ska länsstyrelsen övervaka bullret och hur grundvattnet påverkas av grävningarna.

Slussen diskuteras

En annan het fråga är ombyggnaden vid Slussen.

– Främsta syftet är att öka avrinningen från Mälaren till Östersjön, annars riskerar det att bli mer översvämningar.

På lång sikt finns det risk att vatten börjar rinna i andra riktningen när havets yta höjs på grund av smälta polarisar. Då riskerar saltvatten att komma i vattenreservoaren Mälaren som försörjer två miljoner människor med dricksvatten.

– Det där är stora frågor som inte är lösta ännu.

I lösningen för Slussen finns också mycket byggande ovan jord. En tilltänkt stor bussterminal har exempelvis kritiserats hårt.

Flygplatserna

Ska vi nämna ytterligare diskussionsfrågor är det framtiden för Bromma flygplats.

Dessutom ska Arlanda flygplats få ett nytt miljötillstånd, som Göran Åströms kolleger sedan ska ha tillsyn över.

Oljedepåerna är också på tapeten. Två oljehamnar vid kusten i Stockholmsområdet ska läggas ner och ge plats åt bostäder. Frågan blir då var man ska ha oljehamnarna så att de inte innebär onödig miljöfara.

Tunga frågor

Det är alltså stora och svåra frågor som Göran Åström ska kunna redogöra för såväl uppåt som nedåt i hierarkin, samt mot press och allmänhet.

Hur känner du då inför att vara i sådan maktposition?

– Tja, länsstyrelsens roll är ju att väga olika intressen mot varandra. Så klart får inte alla göra som de vill, men någonstans känner man väl alltid att man har gjort kloka avvägningar och tagit de rimligaste besluten.

Han understryker att kommunerna och myndigheterna gör sitt bästa för att samarbeta.

– Det är en viktig roll för oss i länsstyrelsen. Att se till så att vi tillsammans både jobbar för Stockholms utveckling och samtidigt har fokus på miljön.

Härär en intervju med Göran från hans nya arbetsplats på Länsstyrelsen i Stockholm.

E4 kommer att gå 65 meter under Drottningholms slott

Järnväg Även om Norrbotniabanans dragning var diskuterad är det ingenting mot hur komplexa järnvägsfrågorna blir i Stockholm, konstaterar Göran Åström. Foto: Roine Sandlén.
Järnväg Även om Norrbotniabanans dragning var diskuterad är det ingenting mot hur komplexa järnvägsfrågorna blir i Stockholm, konstaterar Göran Åström. Foto: Roine Sandlén.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om