Håkan Eklund och Kenneth Marklund jobbar för fullt med att göra klar den nya klätterväggen, som ersätter den ursprungliga som hunnit bli 25 år gammal. Den nya är 15 meter hög och totalt 262 kvadratmeter stor. På den kommer 1250 grepp att monteras. Tre veckor tar arbetet.
– Kapaciteten kommer att fyrfaldigas jämfört med den gamla väggen. Den hade fyra rep – nu blir det möjligt att ha upp till 15 rep, säger Eklund.
Ny lokal
För två år sedan kompletterades den tidigare väggen med ett boulderrum i samma hall.
– Genom att kapaciteten nu ökar förväntar vi oss en kraftig ökning av medlemmarna i klätterklubben. I dag har den cirka 180 medlemmar och den har ökat med ungefär 80 sedan bouldersatsningen, berättar Eklund
Allt populärare
Fugu Sports fyller moppe i början av 2018. Företaget startade med att klättringsentusiasterna Håkan Eklund och Kenneth Marklund började producera klättergrepp 2003. Länge stod verksamheten och stampade, men de senaste åren har tillväxten tagit fart.
– De senaste två-tre åren har klättringen vuxit explosionsartat, berättar Eklund.
Han och Kenneth Marklund konstaterar att det beror på många saker, bland annat att tv-programmet ”Ninja Warrior” innehåller klättringsmoment, men också att det skett ett generationsskifte. Det beror bland andra på gymnastiklärare där många i den nya generationen ser klättring som en bra träning, inte som många gjorde tidigare, som en extremsport.
– Det är mer vanligt folk som provar klättring. Klätterväggar blir en del av gym och även av gymnastikundervisningen, berättar duon.
– Det är inte längre någon skillnad att klättra eller att göra ett spinningpass.
Rörelseträning
Det som parallellt inträffat är att klätterklubbarna växt. Medlemstalen har exploderat i många föreningar.
– Det är många som nu säker sig till klubbarna för att klättra inomhus och ha kul, inte för att de ska bli utomhusbergsklättrare, berättar Eklund.
– Samtidigt är det här en bra rörelseträning för barn och ungdomar som både får styrka och koordination. Och det märks för oss genom att allt fler platser vill ha enklare klätterväggar eller klättersvampar.
Egen fabrik
Fugu Sports har i dag fem anställda med egen fabrik på Degerbyn. Bland annat tillverkas klättergreppen där, men inte bara för rena klätterväggar utan också för lekparker och liknande. Det har blivit en ketchupeffekt för företaget.
– Vi har redan en kö på fyra-fem klätterväggar i vår. Vi har specialiserat oss så att våra grepp lever upp till alla krav som finns, säger Eklund.
– Vi har inte haft tid att sälja själva. Folk ringer hela tiden ändå, berättar Marklund.
Just nu produceras över 1000 grepp om dagen i fabriken och för första gången kommer Fugu Sports att omsätta under fem miljoner kronor under 2017.
– Vi måste inse att vi har hamnat på en ny nivå nu i företaget, förklarar Marklund och duon berättar att de nu tittar på hur de ska kunna expandera vidare på ett sunt sätt.
– Vi kanske kommer att vara två team som reser och gör monteringen, berättar Eklund.