Försämra inte återväxten av kulturutövare

Vilken typ av undervisning blir det, undrar skribenten . Skellefteå kommun svarar. Arkivbild: DAN HANSSON/ SVD/TT, Foto: DAN HANSSON / SVD / TT.

Vilken typ av undervisning blir det, undrar skribenten . Skellefteå kommun svarar. Arkivbild: DAN HANSSON/ SVD/TT, Foto: DAN HANSSON / SVD / TT.

Foto: Foto: DAN HANSSON / SVD / TT.

Not Found2017-11-23 08:12
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Artikeln med rubriken ”Det här kan rasera så otroligt mycket” i Norran den 6 november väcker många frågor.

Kommunen stöper om utbildningen som omfattar musik, dans, drama, teater och andra kulturarter. Efter jul planerar ledningen för skol- och kulturkontoret att starta försök, där vissa lektioner i musik förläggs till kvällstid.

Det här är viktiga frågor för Skellefteå, inte minst återväxten av kulturutövare och för den kulturella nivån i vår kommun.

Därför vill jag ställa ett antal frågor till Jan Söderström på skol- och kulturkontoret som presenterat den nya planen för kulturskolan:

* Du har redan presenterat ett förslag för personalen på Kulturskolan. Enligt artikeln säger du att det blir en stor utmaning att hitta alternativ som fungerar, beträffande risken att barn i utsatta områden och utanför centralorten stängs ute, vilket personalen hävdar. Hur ser alternativen ut? Blir det en uppgift att lösa för kulturskolans personal?

*Du säger att den obligatoriska kulturskoleundervisningen kommer att bli en större del av kulturskolans budget än nu. Vad menar du konkret?

*Vilken typ av undervisning blir det då?

*Kommer den obligatoriska undervisningen att bedrivas på bekostnad av den frivilliga undervisningen?

*När Filipstad gjorde en åtgärd liknande den du planerar, slutade mer än 40 procent av musikeleverna. Oftast de socioekonomiskt svaga och elever som behövde skolskjuts till kvällslektionerna. (Se Mikael Bengtssons ledare, 11/11). Vilken prognos har du för Skellefteå?

*Har den plan som du presenterat för kulturskolans personal gjorts på uppdrag av politikerna? Kan man säga att ni är överens om tagen?

Tore Bergström, Skellefteå

Svar direkt

Tack för ditt engagemang kring kultur för barn och unga.

Det jag, förvaltningsledningen och även för- och grundskolenämnden minst av allt vill är att rasera kommunens kulturverksamhet för barn och elever - tvärt om är det ju så att vi vill att fler barn och elever ska få ta del av en mångfald av kulturella uttryck.

Förutom musik, till exempel dans, drama, konst, media, berättande, litteratur, föreställningar, utställningar med mera. Det är också detta som tydliggörs i kommunfullmäktiges beslut om Kulturskolan från maj 2017.

I beslutet framkommer det också en vilja att verksamheten i första hand ska ske i grupp.

Det är också skälen till att vi nästan fördubblar de obligatoriska kulturverksamheter för alla barn och elever i förskola och grundskola från 18 procent av budget till 30 procent.

Det som förändras för eleverna är den möjlighet som tidigare funnits, att enskilt spela sitt instrument på den tid som är garanterad och timplanebunden för de olika skolämnena som till exempel matematik, svenska och engelska och så vidare.

Vi ska naturligtvis, tillsammans försöka lösa de problem som kan uppstå till exempel på de mindre orterna. Skolans lokaler är ju möjliga att använda på luncher, håltimmar och fritidshemstid.

Dessutom ökar ju möjligheterna till att använda bibliotek och fritidsgårdar i och med kulturskolans flytt till kultur- och fritidsförvaltningen.

Jan Söderström, verksamhetschef, skolkontoret, Skellefteå kommun

Vilken typ av undervisning blir det, undrar skribenten . Skellefteå kommun svarar. Arkivbild: DAN HANSSON/ SVD/TT, Foto: DAN HANSSON / SVD / TT.
Vilken typ av undervisning blir det, undrar skribenten . Skellefteå kommun svarar. Arkivbild: DAN HANSSON/ SVD/TT, Foto: DAN HANSSON / SVD / TT.
Läs mer om