Signaturen Ursvikenbo skriver den 30 januariom all den vinreklam som numera finns i dagstidningar och veckotidningar.
Jag tycker att man ska säga upp veckotidningar som har alkoholreklam. Ni som har barn, låt dessa inte se SVT:s morgonprogram.
Även Norran har alkoholreklam. Dags att redaktören att lämna en förklaring !
Kan det vara så att Norran inte tror att man blir påverkat reklam?
Det är märkligt att SVT, som är public service, nästan varje morgon berättar om vilket vin man ska dricka till olika maträtter.
SVT skulle aldrig visa reklam för leksaker eller tobak, man alkohol går bra!
Nykter syn på saken
SVAR DIREKT
Marknadsdomstolen upphävde 2003 förbudet mot alkoholreklam i pressen. Norran valde att fortsatt ha förbud mot annonser med reklam för alkohol i sina produkter några år därefter.
Ägarna, Stiftelsen Skelleftepress, ändrade sedan sin policy och ha gett klartecken för mig som ansvarig utgivare att följa de lagar som gäller för alkoholreklam, att vi inte annonserar annat än vin och öl, att en femtedel av annonsen måste innehålla en varningstext och att bara själva produkten får visas, med mera.
Angående frågan: visst kan man bli påverkad av reklam. Jag tror dock på individens eget ansvar. Skulle vi välja bort att reklam där en produkt felanvänd eller överdoserad vore farlig skulle mycket inte kunna annonseras.
I det här fallet betonas risken för skadeverkningar i varningstexten.
Lars Andersson
Chefredaktör och ansvarig utgivare, Norran