Förbifart Hedensbyn

Besluta nu innan något omöjliggör denna enda chans att få till en bra och prisvärd E 4-förbifart.

Not Found2014-06-16 04:03
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Efter renovering avbron vid Bergsbydammen finns nu möjlighet attavleda en stor del av genomfartstrafiken i Skellefteå fram till nya rondellen efter väg 372 mot Skelleftehamn.

Fortsätt sedan med förbifarten från rondellen norrut i Hedensbyn, öster om Morö Backe, längs delvis befintlig väg i helt öppen terräng mot nordväst, sedan vidare mellan Solbackens handelsplats och återvinningen på Degermyran, med liten böj i nordväst för anslutning E 4 norrut i Fällbäcksliden och Boviken.

Denna vägdel, som anses vara Trafikverkets och statens skyldighet att betala, kan vara det bästa alternativet att med kommunala pengar flytta ut E 4 ut ur Skellefteå centrum.

Ta beslut nu, som gardering, innan något förändras som omöjliggör denna enda möjlighet. Det ger en förbifart till lägre kostnad, och är flerfaldigt nyttigare än en centrumbro.

Det finns ingen stad som har någon väsentlig nytta av genomfartstrafik. Det är få som klarar miljökraven. Därför helt omöjligt använda Östra leden där trafiken redan idag ger stora mängder rökavgaser och oljud, dessutom har den olämpliga anslutningar både i dess övre och nedre del av den långa backe som Östra leden utgör.

Skellefteå har mycket att vinna med en förbifart baserad på trafikplats Hedensbyn och dess trafik många riktningar. Med varudepåer och industrier intill, samt stadsdelarna österut mot Rönnskär.

Nära finns också lokal busstrafik och taxi med gator mot centrum, och dess kommande nya busstation på utvidgad plats och gamla järnvägsstationen som trafikcenter.

Jag menar att det är av mycket större betydelse för Skellefteå kommun att engagera sig för denna trafiklösning än för målet att öka befolkningstalet till minst 80 000 innevånare i kommunen senast 2030.

Thure Lundström

Skellefteå

Var har Alliansen sin plan för E4?Vi ska inte ta statens ansvar
Läs mer om