Enligt Peter Jeppsson är inte bränslena i sig det viktigaste som testas på anläggningarna i Arvidsjaur, Arjeplog och Älvsbyn. I stället handlar det framförallt om säkerhet och att minska antalet svårt skadade och döda i trafiken.
– Det behövs tester i kallt klimat för att utveckla de aktiva systemen. De måste göras på kontrollerade och hala underlag och då har Norrbotten visat sig vara lämpligt.
Samtidigt hänger frågorna ihop. En elbil är lättare och med mindre material blir de aktiva säkerhetssystemen allt viktigare.
Enligt Peter Jeppsson är det framförallt elbilar som tillverkarna satsar på idag. Men det betyder inte att vi bara kommer att få se elbilar i en framtid.
Snarare blir det en större flora av fordon som är lite mer specialiserade.
– I stället för att ha en stor kombi till allt skaffar vi en bil som är mer anpassad till användandet. Det kommer att bli flera olika bränslen som konkurrerar, tror Peter Jeppsson.
Han vågar inte sia om när elbilarna får sitt stora genombrott. Det beror på vad som händer i världen, just nu finns det en överkapacitet på olja som pressar priserna:
– Men alla tillverkare har tekniken med elbilar och skulle relativt snabbt kunna sälja betydligt fler av dem.
Vad gäller framtiden för den norrländska biltestindustrin konstaterar Peter Jeppsson att det finns en global konkurrens och att det gäller för företagen att fortsätta vara världsledande. Han ser heller inga tecken på att de inte kan svara upp mot konkurrensen.
Även han tror på den planerade klimathallen:
– Den vore värdefull och skulle kunna flytta fram positionerna ytterligare.
Alla tillverkare har tekniken med elbilar och skulle relativt snabbt kunna sälja betydligt fler av dem.