Färd med förhinder

Ni chefer borde åka ut med var sin cykel för att se hur det är ställt med cykelvägarna i Skellefteå, menar signaturen Före detta cyklist. Vad tycker du?

Foto: Norran

Not Found2014-09-15 04:44
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De olyckor med cykel som sker i Skellefteå beror på dåligt underhåll av cykelbanor. Har ni på kommunen sett hur det ser ut?

Alla på kommunen, ta varsin cykel och åk alla banorna så får ni se stora hål, sprickor och nedsänkta brunnar som kratrar, cykelhjulen blir fyrkantiga. Stora kvistar av träd och häckar som slår dig rakt i ansiktet, men ta sista biten av cykelbanan mot lasarettet för när ni kommer dit får ni nog uppsöka akuten för en underredsbehandling, var så säker.

Gör inga fler cykelvägar förrän de som finns är upprustade. Lycka till!

Före detta cyklist

SVAR DIREKT

Vi anser att vi via vår drift- och underhållspersonal och kontakter med Skellefteås cyklister, generellt har en bra bild av hur standarden är på vårt cykelnät. För att få en än bättre och samlad uppfattning av underhållsbehovet så pågår just nu en inventering av gång- och cykelbanorna i syfte att få fram objektiva fakta om nuvarande standard, samt hur stort det samlade underhållsbehovet är.

Utöver det gjordes i somras en mätning av cykelbanornas ojämnheter med en särskild utrustning som känner av vibrationer under cyklingen. Det första resultatet visar på att standarden på ytskiktet överlag var ganska bra, men att det på vissa sträckor eller punktvis var sämre. Vi kommer utifrån dessa undersökningar ta fram vilka åtgärder som behövs och hur de ska prioriteras.

Gång- och cykelbanor ska hållas fria från grenar och andra höjdhinder upp till 2,5 m ovanför cykelbanan. Det sker bl. a genom att träd nära cykelbanorna stammas upp till den höjden. Vid nyplantering och även i en del andra fall hinner vi inte alltid hålla efter grenarna i tid, men naturligtvis ska man inte få dessa i huvudet när man cyklar.

Generellt när det gäller drift- och underhåll av alla våra gator och gång-/cykelbanor, är behoven och trafikanternas önskemål större än de årliga resurser vi har att arbeta med. För att skapa ett bra och sammanhållet gång- och cykelnät, är det viktigt att arbeta med både underhåll och utbyggnad av nya cykelbanor. Vi ser inget motsatsförhållande i det, utan avser att även framöver arbeta med både nybyggande och utvecklat underhåll, utifrån aktuella förutsättningar.

När det gäller cykelolyckor så visar olycksstatistik för de senaste ca 10 åren (från polis och akutsjukvård), att de flesta cykelolyckor är singelolyckor. Av dessa anger 47 %, att väglaget inte är orsak till olyckan. Cirka 18 % anger att olyckan beror på snö- och ishalka och ca 12 % att underlaget (hål, ojämnheter) påverkat. Att bristande barmarksunderhåll, halka och snö har betydelse för en del cykelolyckor, framgår av statistiken. Att som i insändaren påstå att cykelolyckor beror på bristande underhåll, ger däremot inte en rättvisande bild av läget i Skellefteå kommun. Vi tar dessa olyckor på stort allvar och ser därför halkbekämpning på gång- och cykelbanor som ett prioriterat insatsområde, för att minska såväl singelolyckor med cykel som fallolyckor för fotgängare. Bland annat av den anledningen arbetar vi med att ta fram en serviceförklaring för halkbekämpning, i syfte att halkolyckorna ska minska och vi kan tydliggöra vad man kan förvänta sig för servicenivå.

Anders Mellberg Avdelningschef gatu- och parkavdelningenLars Pettersson chef produktion gatu- och parkavdelningen, Skellefteå kommun

Läs mer om