Efter 50 år av utredningar är vi nu vid vägs ände.

Not Found2017-05-31 08:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Insändarsvar till Anders Nilssons insändare den 24 maj.

Utvecklingen i Skellefteå går snabbare än vad vi hade kunnat förutspå. Det handlar om boende- och infrastruktur, ett stort intresse från investerare och exploatörer och en positiv utveckling av stadskärnan som ett nav för hela Skellefteåregionen. Detta skapar nya förutsättningar och krav på fler flöden av olika trafikslag som behöver knytas samman med ytterligare en länk för att fungera.

Norrbotniabanan har aldrig varit närmare. Vi behöver utreda passager och resecentrums funktion för att få goda trafikflöden och underlätta Trafikverkets arbete. Tåget tillsammans med ökade flyglinjer förstärker anknytningarna att ta sig till och från kommunen samtidigt som vi behöver knyta ihop resor inom Skellefteå.

Förslag till trafiksystemlösningar i Skellefteå har diskuterats länge och det finns statistik, underlag och planer som säger att en bro över älven är en viktig förutsättning för att få bra flöden för samtliga trafikslag. Den bidrar till vår viktiga handel som ger ett attraktivt centrum där människor kan mötas. Trafiken som inte har sin målpunkt i centrum kan köra runt stadskärnan istället för genom den och de som behöver ta bilen till centrum kan göra så. Parkbron kan därmed bli en gång- och cykelbro.

På uppdrag av kommunfullmäktige hösten -16, har nu trafikplanerarna i Skellefteå kommun återkommit med förslag. Det är en funktionsstudie av resecentrum och att projektera en ombyggnad av Nordlandergatan och Lasarettsvägen tillsammans med en bro över älven i dess förlängning. Då är vi efter 50 år av utredningar vid vägs ände. Därför säger vi ja.

Den rådgivande folkomröstningen gjorde att vi avbröt arbetet för bron och i hopp om att hitta alternativa lösningar anlitades tre konsulter. Konsulternas uppdrag var att ge förslag på nya trafiklösningar i Centrala stan som alternativ till centrumbron. De fokuserade inte på samtliga trafikflöden i ett större perspektiv. De kunde varken finna några alternativ till nya brolägen eller förutspå den utvecklingstakt Skellefteå har haft sedan dess.

Skellefteå hör till de kommuner som investerar mest i Sverige med siktet att växa. Men vi gör det till största del av egen finansiering. Förutsättningarna i Skellefteå har förändrats och låt oss inte bromsa Skellefteås utvecklingstakt.

Lorents Burman (S) och Maria Marklund (S), kommunalråd, Skellefteå kommunLäs hela insändaren på norra.se/insandare

Läs mer om