Den beställda taxin kom 45 minuter efter utsatt tid

Foto: Norran

Not Found2019-01-18 06:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vid första återbesöket på lasarettet efter en operation ringde jag i god tid till Reseservice och beställde taxi.

Jag skulle få hämtning 12.15. När klockan var 12.35 och ingen bil kommit blev jag irriterad och ringde Reseservice. Jag fick vänta i telefonen och det visade sig att ingen bil var på väg. Jag poängterade att det gällde lasarettsbesök så hon ringde mottagningen och meddelade att jag skulle bli sen. Jag var på plats en kvart efter utsatt tid.

På mottagningen fick jag veta att det även tidigare under veckan varit problem med taxi.

Besöket på mottagningen var klart kl 14.35 och jag fick tid för hämtning 15.30 (fanns ingen ledig bil).

Det var många som satt och väntade på taxi så taxi behövs verkligen. Min bil kom kl 16.15 alltså 45 min efter angiven tid.

Skellefteå Taxi:s service är under all kritik. Jag vill tipsa Reseservice att anlita ett annat bolag så att Skellefteå Taxi får konkurrens.

Vi som beställer och är kunder är de som drabbas mest och är inte delaktiga i problemet. Det skapar irritation. Det går ut över chaufförerna som får ta emot kritik.

Ska Skellefteå ska växa och vi blir fler invånare blir det mer uteliv och fler som behöver taxi för att komma hem. Eller är det kanske därför det byggs mest i centrum så man ska kunna promenera hem?

En stor del av kunderna måste få service för att förflytta sig.

En chaufför får 35 kronor per hundralapp. Vart går de övriga kronorna? Jobbet måste göras mer attraktivt.

Vill tipsa vd:n att köra själv en dag och få se med egna ögon hur det fungerar.

Jag har tid för ett till återbesök och jag ska ordna bil på annat sätt.

Berith Ekevad, Klutmark

Svar direkt

Först och främst vill vi be om ursäkt för att du som resenär fått vänta på din taxitransport, jag kan dock inte se vad som skett i dessa fall då jag inte har datumet när förseningen uppstod, men det troliga är att vi hade mer beställningar än vi hade resurser till.

Eftermiddagarna under veckodagarna och då framförallt mellan kl. 15.00 till 16.30 är det som regel mycket beställningar, som tillsammans med det rådande trafikkaoset som vi för närvarande har i stan, inte minst då det gäller att ta sig över Viktoriabron, som kan ta avsevärd tid, är en del av orsakerna till att förseningar uppstår.

Det är dock inte hela sanningen. I likhet med många andra branscher har vi personalbrist. I vårt fall gäller det ett ökat behov av chaufförer, något som vi aktivt arbetar med.

I vissa fall är förseningar motiverade utifrån de krav vi har från våra offentliga uppdragsgivare, som bland annat ställer krav på att resorna ska ske så kostnadseffektivt som möjligt, vilket sker bland annat genom samåkning, och om två eller flera resenärer skall åka samma tid, men skall hämtas på olika adresser, då kan man inte vara i tid på alla ställen.

Tilläggas ska att krav om en godtagbar taxiservice finns även med i våra avtal, något som vi misslyckats med i dina två fall.

Hör gärna av dig till mig så kan jag förhoppningsvis lämna ett utförligare svar.

Lars Åberg, Skellefteå Taxi AB

Daglig försening stressar oss allaBrist på chaufförer - ett stort problemMånga drabbas när färdtjänst inte fungerar"Det ska inte finnas ackord i trafiken"
Läs mer om