En av de mest positiva till den nya charterdestinationen är Urban Pettersson, ordförande för Svensk handel lokalt i Skellefteå och butikschef på Clas Ohlson.
– Själva grejen är ju skithäftig för Skellefteborna. Det är inte så att vi tänker att "oj, nu kommer vi minska försäljningen". Om de börjar åka ofta så kanske det kommer att påverka lite, men då får man ju se till att flygen som går upp hit inte är tomma, säger Urban Pettersson.
Han menar också att även om folk tar flyget för att shoppa någon annanstans så innebär det att fler kommer åka till Skellefteå, vilket skulle gynna handeln här.
– Vi märker ju till exempel att vi får ryssar i butiken som är här och handlar när de är på väg till London. Det är ju en jättepositiv grej med en enorm potential när man inser att slutdestinationen inte behöver vara enda destinationen, säger Urban Pettersson.
En av de är som inte är särskilt förtjusta i den nya shoppingchartern är Mikael Winterkvist från Skellefteåföretagarna.
– Jag tillhör inte de som jublar och applåderar över att ett flygplan åker till Ullared. Man kan ju handla i Skellefteå till att börja med. Skellefteåföretagarna driver en kampanj som heter handla lokalt, så vi tycker absolut att det här är fel väg att gå, säger Mikael Winterkvist.
Han menar att det inte handlar om några stora förlorade handelsvolymer utan att det handlar mer om symboliska värden.
– Det är klart att om det börjar gå ett plan i veckan så är det väl kanske ett problem. Men nu handlar det också om att etablera ett köpbeteende. Det är inte bra att man lär sig att det som finns här i Skellefteå inte duger, säger Mikael Winterkvist.