Varför kan man inte lita på att bussen kommer fram i tid så att resande inte missar tåget från Umeå? Buss 100 som avgick kl 13.05 från Skellefteå till Umeå den 1 augusti var så försenad till Umeå Östra att ett flertal passagerare missade sin tåganslutning.
En kvinna med hjärtproblem försökte springa till tåget med packning och hund, men tåget åkte iväg och hon fick då sitta sju timmar på Östra station efter att ha blivit ombokad till ett fullsatt nattåg som avgick kl. 21.50.
Om chauffören hade varit behjälplig hade hon redan varit framme i Uppsala kl 20.30, istället fick hon en mardrömsresa hem.
SJ meddelade att de kunde ha hållit tåget de fåtal minuter det hade krävts för att alla skulle ha kommit med.
Passagerare på bussen vidtalade chauffören redan i Robertsfors att de inte skulle hinna med tåget och bad chauffören kontakta SJ.
Chauffören nekade trots att det fanns en bussvärd på bussen som lätt kunde ha hjälpt till med ett enkelt samtal till SJ.
Dessutom avgick bussen i Skellefteå från fel busshållplats, samt att man fördröjde påstigningen i Skellefteå. Detta bidrog till att ytterligare dyrbara minuter försvann.
Dessutom är det inte en engångshändelse att passagerare missat anslutningen på grund av att bussen inte hållit tiden. Dagen innan hände samma sak.
Bedrövligt att det kan gå till så här år 2015. Var är serviceandan och respekten för passagerares bokade resor?
Ge oss Norrbotniabanan kvickt så vi slipper den oseriösa Länstrafiken!
Åsa Karlsson
Medle
SVAR DIREKT
Jag beklagar verkligen att din resa från Skellefteå till Umeå inte blev som du har rätt att förvänta dig. Kopplingarna till tåget i Umeå är viktiga och i vårt uppdrag ingår att säkerställa att alla kommer med tåget och om så inte sker ordna med ombokningar och så vidare.
Däremot stämmer det inte att personalen ombord på bussen inte försökte kontakta SJ denna dag. Enligt trafikföretaget som utför trafiken var man i kontakt med SJ och fick beskedet att man inte kunde hålla tåget.
Det är också - enligt min uppfattning ovanligt att tågen kan vänta, eftersom de har exakta tider att passa och några få minuters försening kan få stora konsekvenser längre fram på resan.
Bussen anlände denna gång strax innan tåget avgick från Umeå Östra och personalen ombord på bussen uppfattade det som att alla skulle hinna med tåget.
Detta borde man ha säkerställt eftersom det på Umeå Östra är en bit att transportera sig mellan busshållplatserna och perrongen.
Jag är tacksam för att du hört av dig, eftersom det visar på att vi har brister i våra rutiner - vilket kommer att åtgärdas. Med förhoppningen att din resa nästa gång ska bli betydligt behagligare önskar jag sig välkommen ombord igen!
Harriet Söder,
vd Länstrafiken i Västerbotten AB