Utrusta biogasbussarna med sandhinkar. Då kan vi passagerare hjälpa till att slänga ut sand vid däcken när gasbussen ”tvingats” stanna vid en busskur i en uppförsbacke, för att släppa av passagerare, när det är halt ute.
Bussarna är värdelösa i halkigt väglag. Häromdagen tog det närmare en timme med gasbussen från centrum till Solbacken på grund av halkan.
Jag led med busschauffören som vid två tillfällen hade stannat vid en busskur i svaga uppförsbackar och släppt av passagerare. Han kom ingenstans efter stoppet och tvingades backa mycket långt för att få fäste.
Vi mötte en buss som satt fast i ett litet uppförslut, troligen den också biogas, den bussen fick hjälp av en servicebil från Skelleftebuss. Personalen hade en liten hink sand som ströddes ut så det blev fäste.
Jag gav i alla fall tummen upp åt ”min chaufför” och sa: ”Bra kämpat” när jag steg ur bussen.
Min uppmaning till Skelleftebuss ledning: Sandhinkar åt chaufförerna som kör biogasbussarna! Jag hjälper gärna till och sandar.
Karin Långdal
Skellefteå
Svar direkt
Snabbt växlande väderleksförhållanden med temperaturskiftningar kring nollstrecket gör det svårt för både busstrafiken och väghållarna som arbetar med halkbekämpning.
Väghållarna har kunskap om vilka vägar som används och gör insatser med både snöröjning och halkbekämpning efter behov men även akuta insatser då detta behövs.
Bussarna är utrustade med dubbade vinterdäck för bästa framkomlighet. I linjenätet finns hållplatser där stopp och start är extra svårt vid halka. Dessa hållplatser måste ägnas särskild uppmärksamhet, som exempelvis sandning.
Sandhink i bussen är en bra idé och har sedan länge funnits med i en del av våra bussar. Även om din idé att hjälpa till är lovvärd så kan vi knappast kräva det av våra resenärer på grund av säkerhetsrisker. Hjälpsamhet i andra sammanhang mottages tacksamt, som att hjälpa en medresenär på något sätt.
Lars-Olov Markström
Trafikplanerare