Bli inte nästa offer

Arkivbild: TT

Arkivbild: TT

Foto: Foto: Insändarredaktionen

Not Found2013-12-07 02:35
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Lita inte på Trafikverket. Dess barmarksstrategi är ett idiotiskt påfund. Att vägarna ska vara nersaltade till den blöta, mörka och skitiga asfalten under hela vinterperioden, innebär att man helt sätter trafiksäkerhetstänkandet åt sidan.

Under resten av året uppmanas vi till försiktighet på våt asfalt och i mörker, men under vintern, den mörkaste årstiden, påstår man att salt, som skapar än värre förhållanden, utgör högsta graden av säkerhet!

Trafikverket tar genom vägsaltningen ifrån oss bilister det väglag, som är det mest trafiksäkra under vintern, torra, ljusa och snötäckta vägar.

I stället skapar man förhållanden, som är direkt trafikfarliga och medverkar till och är den direkta orsaken till att många olyckor inträffar. Statens Väg- och trafikforskningsinstitut VTI:s undersökningar visar också, att olycksfrekvensen ökar och till och med är dubbelt så hög på saltade vägar, som på de osaltade!

Saltet ”lurar” vintern och vi kan åstadkomma en snö- och isfri väg även vid minusgrader, påstår Trafikverket i sin propaganda för att motivera en fortsatt saltanvändning, men de enda som blir lurade är vi trafikanter.

En snö- och isfri väg är definitivt inte detsamma som en trafiksäker väg och det är dags för ansvariga att inse att vägsaltningen som metod är överskattad och snarast borde fasas ut för en alternativ vinterväghållning. Många liv har redan offrats på Trafikverkets altare. Bli inte nästa offer!

Sven-Olof Andersson

Bureå

SVAR DIREKT

Trafikverket använder salt som halkbekämpningsmedel på en liten del av det västerbottniska vägnätet.

I princip bara E 4 och några av de större anslutande pendlingsvägarna. Övervägande antal vägmil består av traditionellt underhållna vintervägar.

På E 4 finns större krav på smidig framkomlighet, bland annat på grund av den tunga trafiken, men även av trafiksäkerhetsskäl. Någon högre olycksrisk på en saltad väg finns inte.

Det absolut viktigaste ur trafiksäkerhetssynpunkt är att anpassa hastighet och avstånd till framförvarande bil efter de förhållanden som råder längs vägarna.

Lars Hedström

Presskommunikatör

Trafikverket Region Nord

Arkivbild: TT
Arkivbild: TT
Läs mer om