Jag har under lång tid använt Skeparks app som är bekväm att använda och har fungerat bra. Men måndag den 8 oktober parkerade jag på Viktoriaplatsen för ett kort besök på stadsbiblioteket.
Startade parkeringen ca kl 12.50 och efter fem- åtta minuter var jag klar och skulle avsluta parkeringen, vilket då inte fungerade.
Ringde kl 12.58 till kommunens kundtjänst och blev så uppringd kl 13.16. Förklarade mitt problem för en vänlig dam som återkom med beskedet att ”min parkering aldrig påbörjats och att ingen debitering därför skulle komma att ske, och att det varit en del problem med appen under helgen”.
Efter hemkomsten ”plingade” min mobil varpå det visade sig att jag fått ett e-kvitto på min parkering på Viktoriaplatsen, tiden kl 12.50 till 13.25.
Hur funktionssäker är appen efter senaste modifiering ? Kan det hända att man startar en parkering med appen, men att det inte registreras varvid man riskerar en p-bot.
Kan avslutande av en parkering fördröjas, som i detta fall i 25 minuter på grund av tekniska problem ?
Vi som använder appen måste kunna lita på en säker och korrekt funktion, eller har den blivit ett lyckohjul som själv bestämmer vinsterna ?
Bekymrad parkeringskund
Svar direkt:
Vi har via leverantören av tjänsten undersökt om det förekommit några störningar under den tid du angivit, men det har inte funnits några tecken på det.
Det verkar därför som att problemet bara drabbat dig.
Det troliga är att det var ett lokalt problem med din mobil eller internetåtkomst som gjorde att avslutet inte gick att utföra.
Att parkeringen inte kunde ses av kundtjänst beror antagligen på den mänskliga faktorn, att fel registreringsnummer eftersökts.
Anna Burén, Verksamhetschef parkering, Skellefteå kommun
Betala för mycket och du få böter i SkellefteåÄven det digitala p-passet försvinner i SkellefteåP-passet och två timmars fri parkering funkar inte alltidVill kommunen har ett levande centrum?