Apoteket medger att de gjorde fel

Var Maria Lundqvists ärende befinner sig i dag vet inte riktigt den ansvariga handläggaren Vicki Tomas vid Apoteket AB. Hon är också knapphändig med uppgifter om det enskilda fallet.

Umeå2019-02-06 21:16

– Vi gör en utredning som vi alltid brukar göra och har lämnat den till IVO (Inspektionen för vård och omsorg), säger Vicki Tomas till Västerbottens-Kuriren .

I den framgår det att Apoteket AB menar att kompetensen hos rådgivande personal behöver prioriteras mer. Det som inträffade på apoteket i Umeå, när Maria Lundqvist fick det felaktiga rådet, har också tagits upp i ett personalmöte.

På frågan om Maria kommer att få någon kompensation svarar Vicki Tomas:

– Kunden kan alltid söka skadeståndsersättning och då hanterar vi det i samarbete med vårt försäkringsbolag.

Hon medger dock, vilket också framkommer i den anmälan som företaget gjort till IVO, att det är apoteket som har skulden till den skada som Maria Lundqvist fick.

– Vi utreder alltid våra felexpeditioner och i det här fallet har vi har brustit.

Vicki Tomas säger också att patienten kan kontakta dem för att få ersättning för de utlägg den haft på grund av detta.

IVO har ännu inte hunnit handlägga den anmälan om vårdskada som Apoteket AB lämnat in.

Monica G Engström/Västerbottens-Kuriren

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om