Utvald plats i Arjeplog ska locka utländska turister

Bordet på Skeppsholmen kommer att vara tillgängligt en dag i veckan från juni till september.
Bordet på Skeppsholmen kommer att vara tillgängligt en dag i veckan från juni till september. Foto: Jonas Eltes och Victor Falk
Visit Sweden bjuder nu in utländska turister till gör-det-själv-middag i naturen på sju natursköna platser i Sverige. En av de utvalda platserna är Skeppsholmen i Arjeplog. Detta är ett led i kampanjen “The Edible Country vars syfte är att skapa stor internationell uppmärksamhet för Sverige som främsta land för gourmetmåltider ute i naturen.

Kampanjen ska skapa uppmärksamhet för destinationen Sverige i framför allt Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA. Borden är bokningsbara mellan maj och september. Svenska stjärnkockar har komponerat recept med ingredienser som röding, enbär och trattkantareller. Rustika träbord har specialritats, snickrats och placerats ut på vackra platser i Swedish Lapland, Skåne, Jämtland, Västsverige, Värmland, Stockholms skärgård och Småland.

Bordet på Skeppsholmen kommer att vara tillgängligt en dag i veckan från juni till september.

– Intresset för vår region som matdestination ökar i takt med att vi fortlöpande arbetar för att marknadsföra lokala matupplevelser. Att vara en del i Visit Swedens stora pr-kampanj är en del i det arbetet. Det gynnar inte minst våra lokala företag inom besöksnäringen, säger i ett pressmeddelande Petronella Modin, tf. vd Swedish Lapland Visitors Board.

De utländska turister som Visit Sweden riktar Sverigemarknadsföringen mot är mycket intresserade av att lära känna Sverige på ett djupare plan, exempelvis natur, kultur och livsstil, svensk mat och dryck samt svenska traditioner.

– Att kunna få en unik natur- och matupplevelse efter de svenska stjärnkockarnas specialkomponerade recept hoppas vi ska skapa stor uppmärksamhet för Sverige i världen. Kampanjen leder också vidare till andra mat- och naturupplevelser som man kan göra under ett besök i Sverige, berättar Jennie Skogsborn Missuna, chief experience officer på Visit Sweden

Jennie Skogsborn Missuna konstaterar att Intresset för att äta hälsosam mat ökar och Visit Sweden vill låta fler uppleva det rika skafferi som den svenska naturen erbjuder.

– Den svenska naturnära livsstilen väcker nyfikenhet hos utländska resenärer och att äta mat i det fria är så nära den svenska folksjälen man kan komma, säger hon.

De svenska kockar som deltar i kampanjen är Titti Qvarnström, Niklas Ekstedt, Anton Bjuhr och Jacob Holmström.

Här finns alla de bokningsbara borden runt om i Sverige:

Swedish Lapland: på Skeppsholmen i Arjeplog

Jämtland/Härjedalen: Bydalen, vid Dalsjön i Bydalsfjällen

Småland: nära Asa norr om Växjö

Stockholms skärgård: på Utö i södra skärgården

Skåne: Ormanäs nära Höör

Värmland: i naturreservatet Kittelfältet, mellan Molkom och Filipstad

Västsverige: på Ramsvikslandet nära Smögen


Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut
Jobb+ logo