Ung Företagsamhet i stor bredd

Koppar med Skelleftemotiv, kepsar, eller böjning av ögonfransar? Utbudet är stort då Ung Företagsamhet håller sin årliga regionala mässa.

Gabriel Röjmyr och Cornelia Nilsson är två tredjedelar av Skellefteåmuggen UF.

Gabriel Röjmyr och Cornelia Nilsson är två tredjedelar av Skellefteåmuggen UF.

Foto: Foto: Lars Andersson

Skellefteå2019-03-14 15:41
Gabriel Röjmyr och Cornelia Nilsson är två tredjedelar av Skellefteåmuggen UF.
Gabriel Röjmyr och Cornelia Nilsson är två tredjedelar av Skellefteåmuggen UF.

Det rådde febril verksamhet på Scandic i Skellefteå under torsdagen. Den årliga UF-mässan för Västerbotten arrangeras 2019 i Skellefteå och hade lockat 400 unga UF-företagare från 137 företag och de lanserade klottersanering, tunnbröd, blomprenumerationer, underlägg gjorda av återanvända vinkorkar och annat.

38 av företagen och 96 av eleverna ställde ut på hemmaplan, Skellefteå.

Notabelt från årets utställning är att antalet tjänsteföretag växer. Ett av dem är Lashlift Skellefteå UF, som också var det enda från Skellefteå som tog sig vidare till slutomgången av ”Årets företag”.

Gick utbildning

Bakom bolaget ligger Malinda Larsson och Celina Lindgren, som bägge går trean på ekonomiprogrammet. Duon insåg att de hade behov som även andra hade. Därför gick de en endagsutbildning i Stockholm i juni i fjol och startade i höstas Lashlift som är specialist på permanent böjning och färgning av ögonfransar.

Lashlift Skellefteå UF, Malinda Larsson och Celina Lindgren, gick en utbildning för att kunna starta sitt bolag. Nu har de fasta kunder.
Lashlift Skellefteå UF, Malinda Larsson och Celina Lindgren, gick en utbildning för att kunna starta sitt bolag. Nu har de fasta kunder.

– Det har varit en massa arbete nu inför utställningen, bara den bakre väggen här tog sju timmar att måla, berättar Celina.

Egna lokaler

Duon vet redan nu att de kommer att fortsätta med bolaget då skolan är över i vår. Lashlift har redan fasta egna lokaler på Älvsbacka.

– Vi har redan en grund med kunder. Vi vet att de kommer tillbaka efter sex till åtta veckor då de behöver en ny behandling, konstaterar Celina.

Skellefteåmuggar

Gabriel Röjmyr, Cornelia Nilsson, samt Olle Lundström, som hunnit gå på lunch, är trion bakom Skellefteåmuggen UF. Trion som går teknikprogrammet bestämde sig:

– Vi ville göra något lokalt som är Skellefteå, berättar Cornelia.

I höstas låg projektet klart. De skulle lansera Skellefteåmuggar.

– Cornelia gjorde illustrationer som sedan skannades in och trycktes på muggarna på ett företag, berättar Gabriel.

Monter på monter. 137 UF-företag ställde ut i Skellefteå under torsdagen.
Monter på monter. 137 UF-företag ställde ut i Skellefteå under torsdagen.

De första såg dagens ljus i november 2018.

– Vi sålde på skyltsöndagen och fick många julbeställningar, berättar Cornelia.

Lärpenning efter den här tiden?

– Det är bra att planera och strukturera allt i förväg, säger Gabriel.

– Och det blir jobb än man tror att göra sådant här, fortsätter Cornelia.

Klädmärke

Stolta över att vara det första UF-företaget i Skellefteå som ställer ut från byggprogrammet i Skellefteå någonsin var duon Anton Lundberg och Hugo Säll, som grundat LS Company UF.

– Vi har alltid velat ha ett klädmärke. Vi gillar huvudbonader och det passade bra att starta med en keps, berättar Anton.

Anton Lundberg och Hugo Säll visar upp sina LS-kepsar.
Anton Lundberg och Hugo Säll visar upp sina LS-kepsar.

Duon tog fram en design som de ville satsa på i höstas.

– Allt som har att göra med företaget har varit nyttigt att lära sig, summerar Hugo.

Ung Företagsamhet

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation som är en del av den globala organisationen Junior Achievement. Sedan 1980 har UF utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. Sedan 2010 arbetar UF även på grundskolan. Läsåret 2018/2019 driver cirka 31 500 gymnasieelever UF-företag, vilket är 30 procent av det totala antalet elever. I Skellefteå är det 37 procent av eleverna som driver UF-företag läsåret 2018/2019, sett som snitt på andra och tredje året i gymnasiet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!