TV-spelsjättar träffade spelutvecklare i Skellefteå

Notera att denna artikel är från förra året.
– Genom Gradshow möter vi folk i branschen och får chansen att visa vad vi gjort under tre år, berättar Johan Bergstrand som läser datorgrafik vid Luleå tekniska universitet.
– Genom Gradshow möter vi folk i branschen och får chansen att visa vad vi gjort under tre år, berättar Johan Bergstrand som läser datorgrafik vid Luleå tekniska universitet. Foto: Luleå tekniska universitet
Under årets Gradshow besökte några av världens största företag inom visuella effekter och tv-spel Luleå tekniska universitet i Skellefteå. Där presenterade avgångsstudenterna från programmen i datorgrafik och datorspelsutveckling sina inriktningsprojekt.

– Det här är en chans att befästa sig i det verkliga arbetslivet. Genom Gradshow möter vi folk i branschen och får chansen att visa vad vi gjort under tre år. Dessutom får vi kontakter som gör det enklare att ta kontakt senare, säger i ett pressmeddelande Johan Bergstrand som läser datorgrafik vid Luleå tekniska universitet.

Arash Källmark, universitetsadjunkt och utbildningsledare för programmet datorgrafik tror att utbildningarnas strävan efter att ständigt vara relevanta är en av orsakerna till att företagen står på kö för att besöka Gradshow.

– Utbildningarnas kvalitet och profil är det som lockar branschen. Självklart beror det på att industrin har anlitat många av våra tidigare studenter i många år nu och känner till hur vi jobbar med utbildningarna och utbildar studenter. Vi jobbar också tillsammans med flera av företagen som är här för att hela tiden hålla utbildningarna relevanta och aktuella, berättar han.

”Mindre läskigt och nervöst”

Några av de besökande företagen hade tagit sig hela vägen från London för att träffa universitetets studenter. Bland företagen fanns till exempel The Mill, Dice, Swiss, King och Avalanche Studios. Företag som varit delaktiga i en mängd storfilmer och reklamkampanjer.

– Gradshow är så fantastisk för att den gör det mycket enklare att knyta kontakter och man förstår att människorna bakom de här stora företagen bara är människor. Det blir mindre läskigt och nervöst att söka till någon som är en människa än ett företag, säger Hedvig Friedrich, som läser datorgrafik.

Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut