Swedish Lapland först ut med helt digital lösning

När företagens boenden och aktiviteter presenteras i en digital produktbank blir det enklare att sätta ihop destinationens utbud utefter olika teman och önskemål.
När företagens boenden och aktiviteter presenteras i en digital produktbank blir det enklare att sätta ihop destinationens utbud utefter olika teman och önskemål. Foto: Peter Rosen
Under hösten har Swedish Lapland som första destination i Sverige lanserat en helt digital produktbank där lösningen är skräddarsydd efter företagens behov.

– Tillsammans äger vi plattformen och kan utveckla den över tid. Genom att flytta produktmanualerna från tryck och nedladdningsbara statiska pdf:er till en webbaserad lösning frigör vi också resurser på det lokala planet, säger i ett pressmeddelande Johanna Ögren, marknadschef på Swedish Lapland Visitors Board.

När företagens boenden och aktiviteter presenteras i en digital produktbank blir det enklare att i säljsammanhang sätta ihop destinationens utbud utefter olika teman och önskemål.

Johanna Ögren ser en resemarknad som förändras i snabb takt, där resenärens drivkraft och nischade behov i allt högre utsträckning sätter spelplanen för både Swedish Lapland som destination och för turoperatörer och reseagenter. Viljan att delta och lära om till exempel den samiska kulturen, matupplevelser eller mer fartfyllda naturaktiviteter – saker som är spridda över hela regionen – är vad som styr resandet idag.

– Där kan vi genom en digital lösning bättre svara upp på önskemål om skräddarsydda resor i destinationen. Turoperatören kan enkelt söka ut alla företag som erbjuder boenden, transfer eller aktiviteter inom exempelvis fiske eller skidåkning och sätta ihop attraktiva färdiga erbjudanden till sina kunder och våra slutkunder, förklarar Johanna.

Arbetet med att ta fram produktbanken har skett gemensamt i regionen och inom sturkturfondsprojektet Business Capacity Building in Swedish Lapland.


Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut