Skellefteå Kraft kan vinna strategitävling

Konceptet ”100 % förnybar reklam” innebär att Skellefteå Kraft inte gör någon ny reklam utan istället återanvänder gamla reklamfilmer från 1960- och 70-talet.
Konceptet ”100 % förnybar reklam” innebär att Skellefteå Kraft inte gör någon ny reklam utan istället återanvänder gamla reklamfilmer från 1960- och 70-talet. Foto: Pressbild
När tävlingen Strategy Award avgörs den 16 maj i Stockholm finns Skellefteå Krafts kampanj ”100% förnyad kraft”, som de genomfört med hjälp av kommunikationsbyrån Volt, med bland de fem nominerade i kategorin ”Lansering”.

Strategy Award lyfter fram de bästa exemplen på genomtänkta kommunikationsstrategier. Priset delas ut i samband med seminarier på Handelshögskolan i Stockholm. 2018 tilldelades priset för bästa lansering till Åkestam Holst Noa som utformade lanseringen av ATG-Grand Slam 75.

Konceptet ”100 % förnybar reklam” innebär att Skellefteå Kraft inte gör någon ny reklam utan istället återanvänder gamla reklamfilmer från 1960- och 70-talet. Pengarna som blir över i reklambudgeten skänks bort till forskning inom solcellsteknik.

Delar av reklambudgeten går till Charlotte Platzer-Björkman och hennes forskargrupp vid Uppsala universitet som forskar på solceller i material som är billigare och med mer vanligt förekommande ämnen än de som används i dagens solceller.


Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut