Företaget Shore Link, som är verksamt i Skellefteå hamn, dras in i hamnkonflikten om den bryter ut under onsdagen.
Företaget Shore Link, som är verksamt i Skellefteå hamn, dras in i hamnkonflikten om den bryter ut under onsdagen. Foto: Arkivbild

Så kan Skellefteå hamn påverkas av stridsåtgärderna

Facket nobbar medlarnas slutbud i hamnkonflikten. Därmed talar det mesta för att den varslade strejken och lockouten bryter ut på onsdagen.

Arbetsgivarparten Sveriges Hamnar svarade ja, men det gjorde inte Hamnarbetarförbundet med motiveringen att medlarbudet i det närmaste är identiskt med arbetsgivarförslaget.

Det innebär nu att det är risk att att stridsåtgärder sätts in med start på onsdagen.

Övertidsblockad

För Skellefteå hamn innebär det att Shore Link AB påverkas, liksom i Piteå hamn och Luleå hamn där företaget också är verksamt.

Hamnarbetarförbundet har varslat om övertidsblockad, nyanställningsblockad och inhyrningsblockad mot företaget från 08.00 den 23 januari till midnatt den 6 februari.

”Stora konsekvenser”

"Budet innebär inskränkningar av våra fackliga rättigheter som sträcker sig utanför gällande rättspraxis", skriver förbundsstyrelseledamot Erik Helgeson i en kommentar.

"Situationen är allvarlig. Konsekvenserna av Hamnarbetarförbundets strejker kommer att bli stora. Svenska företag och arbetstillfällen hotas", skriver Joakim Ärlund, förhandlingschef för Sveriges Hamnar, i ett pressmeddelande.

Punktstrejker

Facket har varslat om punktstrejker i 15 svenska hamnar från norr till söder med start den 23 januari. Och arbetsgivarna har svarat med lockout – att stänga berörda arbetare ute från arbetsplatserna.

Strejken inleds vid hamnar i Gävle, Helsingborg, Holmsund, Karlshamn, Malmö, Sundsvall, Söderhamn och Umeå, för att sedan utvidgas till Stockholm och Göteborg.

Den här gången skulle stridsåtgärderna få något andra konsekvenser än förra gången strejk bröt ut.

– Det vi stoppar nu är i så fall handeln inom Europa. Det är andra varor och den är mer tidskänslig än vad containertrafiken är, säger Johan Woxenius, professor i sjöfartens logistik vid Göteborgs universitet, till Ekonomiekot.

I en rapport från Svenskt näringsliv beräknades svenska företags kostnader till följd av hamnstrejken under 2017 till 4,5 miljarder kronor till följd av bland annat ändrade transportvägar, längre transporttider och försenade leveranser.

Kan drabba tillverkning

Tillverkningsindustrin är en bransch som riskerar att drabbas hårt av de nu lagda varslen, särskilt företag som behöver importera varor till tillverkningen, enligt Stefan Gustavsson, näringspolitisk chef på Västsvenska handelskammaren.

– Då måste man ha varorna i rätt tid, annars blir det risk för stopp i tillverkningen. Det är viktigt att få ut varorna i tid också men får man inte till tillverkningen får man ofta jättestora problem, säger Stefan Gustavsson.

(Norran/TT)


Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut
Jobb+ logo