Så bra är Bolidens webbplats

Boliden lyckades skrapa ihop 62 poäng av 100 möjliga i rankingen av sin företagswebbplats.
Boliden lyckades skrapa ihop 62 poäng av 100 möjliga i rankingen av sin företagswebbplats. Foto: Johanna Norin/TT
I kommunikationsbyrån Comprends globala undersökning av företagswebbplatser har man bland annat rankat de 100 största företagen i Sverige. Boliden återfinns på plats 22 och vinnare är livsmedelsföretaget Cloetta.

De flesta stora företagen i Sverige når enligt undersökningen inte upp till förväntningarna när det gäller investerarrelationer. Samtidigt blir svenska företag bättre och bättre på att kommunicera sitt hållbarhetsarbete, även om de flesta enligt Comprend har en lång väg att gå till full transparens.

En trend som blir tydligare i studien är att erfarna företag med en längre historik som börsnoterade tenderar att prestera bättre ifråga om uppfyllelse av målgruppernas förväntningar. Detta kan till viss del förklaras av att en historik av rapporter, nyckeltal och data önskas, men generellt så syns det att nya företag och avknoppningar helt enkelt inte har allt önskat innehåll på plats.

Tydligt är att de företag som aktivt jobbar med sin transparens även presterar bättre med att uppfylla målgruppernas förväntningar. Detta gäller då för Cloetta, som kniper första platsen i årets Webranking by Comprend.

– Cloetta har alltid strävat efter att ha en av de bästa och mest transparenta websidorna bland svenska börsbolag. Att vi nu för tredje året i rad får utmärkelsen som bäst i Sverige är mycket glädjande och ett kvitto på att vårt metodiska arbete inom digital kommunikation ger resultat, säger i ett pressmeddelande Jacob Broberg, informations- och ir-direktör på Cloetta.

Skanska behåller sin silvermedalj i år med medan Swedish Match klättrar upp på tredje plats.

Vinnaren Cloetta fick 85 poäng av hundra möjliga medan Boliden lyckades skrapa ihop 62 poäng. Skanska fick 84 poäng och Swedish Match 81.

Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut