Ökad vinst och omsättning för Railcare

–  Med många viktiga avtal tecknade och inte minst en bra start på 2019, så ser det onekligen spännande ut framöver, säger  Daniel Öholm.
– Med många viktiga avtal tecknade och inte minst en bra start på 2019, så ser det onekligen spännande ut framöver, säger Daniel Öholm. Foto: Lars Westerlund
För årets första kvartal redovisar Skelleftehamnsföretaget Railcare ett rörelseresultat på 10,4 miljoner kronor före skatt vilket är en ökning med 5,4 miljoner jämfört med samma kvartal förra året. Omsättningen landade på 84,9 miljoner kronor – en ökning med närmare 28 procent.

– Volymtillväxten är främst en följd av ökade volymer inom Transport Skandinavien, med uppdraget att köra järnmalm åt Kaunis Iron samt ökad beläggning i Storbritannien, kommenterar Railcares vd Daniel Öholm.

Företaget har haft full beläggning för maskiner och personal i det uppdrag som de utfört åt Trafikverket fram till och med 15 mars med snöröjning i Stockholm, Hallsberg och Göteborg. Snömaskinerna har även omdirigerats till snörika områden i norra Sverige för ett optimalt utnyttjande.

I det ramavtal som är tecknat med Trafikverket har Railcare fått in åtta avrop på olika spårupprustningsprojekt, vilket resulterar i att de nu har fullt i orderboken fram till

Transporterna av järnmalm åt Kaunis Iron går enligt plan och under mars utförde Railcare transporter i samband med den stora svenska arméövningen, Northern Wind.

Railcare hade en ökad beläggning och avrop av de fyra Railvac som de har i Storbritannien. Många projekt har genomförts på banområdena London North West, London North East and Midlands samt Scotland.

I verkstaden i Skelleftehamn pågår arbetet med att bygga de fem generatorvagnar som Infranord har beställt för leverans under 2019 och 2020. Ordervärdet för dem ligger på 30 miljoner kronor. I verkstaden pågår också utveckling och konstruktion av byggandet av nya innovationen MPV, en utsläppsfri batteridriven enhet med flertalet användningsområden. En prototyp kommer att byggas och testas under 2019 i Skelleftehamn, med beräknat färdigställande under andra hälften av året. Dessutom arbetar man med att bygga klart två nya Ballast Feeder-fordon som ska ut i produktion i Sverige under våren.

– Med den historiskt stora järnvägssatsning som är beslutad i Sverige och som nu har börjat genomföras, start av den nya verksamhetsplanen CP6 i Storbritannien, med flera offerter på maskinförsäljning till potentiella kunder i världen, många viktiga avtal tecknade och inte minst en bra start på 2019, så ser det onekligen spännande ut framöver, avslutar Daniel Öholm.


Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut