Vem vill investera i Northvolt?

Notera att denna artikel är från 2017.
För ett par veckor sedan kom beskedet – Northvolt väljer att etablera sin batterifabrik i Skellefteå. Mycket glädjande, men samtidigt väcktes oroliga röster. Projektet behöver finansiering på 950 miljoner kronor i den första fasen och den totala kostnaden beräknas landa på 38 miljarder kronor. Det är väldigt mycket pengar.

Så vem vill investera i Northvolt? Ett bolag som varken har produkter eller kunder, vem vågar satsa sina pengar där? Och hur ska man värdera bolaget när det inte finns några historiska bokslut?

Svaret är enkelt. Det går inte värdera en sån här investering enligt traditionella metoder. Men tack och lov finns det väldigt många som ändå är villiga att ta risken. De allra flesta som investerar i bolags tidiga skeden, det vill säga i startups, tittar på annat än bokslut, kundbas eller produktion för att fatta sitt beslut.

Först av allt tittar man på planen - är den trovärdig? Löser man problemet på ett relativt nytt och unikt sätt? Har man koll på konkurrens och kundernas efterfrågan? Och HUR mycket pengar kan varje investerad krona betala tillbaka? Om investeraren tror på planen har man passerat första nålsögat.

Steg två är ändå viktigare. Teamet. Det måste också finnas ett team på plats som har förmågan att genomföra planen. I ett tidigt skede satsar man nästan mera på entreprenören, för en bra idé blir snabbt dålig om den aldrig genomförs eller utförs på fel sätt.

Och till sist. Pengar följer pengar. De första pengarna är de svåraste att få, men om hjulet börjar rulla kommer det bara att rulla allt snabbare. Att någon annan trott på planen och teamet gör det enklare för nästa investerare eller långivare att fatta samma beslut. För pengar finns det, speciellt för satsningar inom hållbarhet och omställning till ”grön ekonomi”. En vän till mig stängde nyligen en helt ny riskkapitalfond på 4,5 miljarder kronor, där de ska investera i tidiga bolag med hållbarhetsprofil. Och det är baraenfond bland många…

Northvolt har (så vitt jag vet) en väl genomarbetat plan med tydliga konkurrensfördelar i sin gröna profilering, där valet av Skellefteå var en viktig pusselbit. Man har ett namnkunnigt team med Peter Carlsson, före detta logistikchef på Tesla i spetsen. Alla inblandade har relevanta nätverk och rätt kompetens för att driva projektet i mål. Nu väntar vi bara på att investeringarna ska börja trilla in, så ska vi se hur snabbt Northvolts hjul kan snurra.

Jag tror att de kommer att lyckas. Vad tror du?

 

 

Vem är Åsa Svanberg?

Åsa Svanberg är affärscoach på Arctic Business Incubator. Hjälper i sin vardag personer med nytänkande idéer att skapa företag med internationell potential.

Växte upp i Norsjö, bodde under många år i Stockholm och arbetade inom reklam- och mediabranschen innan hon 2012 flyttade till Skellefteå. Vill att fler (gärna kvinnor!) ska våga satsa på sina idéer och att regionens etablerade företagare ska bidra med kunskap, kontakter och kapital till de som precis börjat sin företagsresa.

Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut