Tänker du också kloka tankar?

Notera att denna artikel är från 2017.
Har du någon gång stått inför ett problem och tänkt att ”Hm, det här borde man kunna lösa på ett alldeles nytt sätt…”? I så fall har du tagit första steget till att bli innovatör, för de flesta idéer börjar med en enda person som tänker en ny tanke.

Men vad gör man sen med den där idén? Går den sälja, starta ett bolag och tjäna pengar på den? Att tänka en klok tanke gör vi nog alla ibland, men väldigt få av oss blir nästa Ingvar Kamprad.

Något idiotsäkert recept på framgång har jag inte, i så fall hade jag redan paketerat och sålt det till högstbjudande. Men några tips på vägen kan jag bidra med.

För det första krävs det övertygelse. Man måste tro på sin idé, även när andra inte gör det. Allt för många idéer dör tidigt av ”det där finns nog redan” eller ”det där vill ingen betala för”, utan att man faktisktvet. Som entreprenör behöver man ha hög tolerans mot ordet ”nej”.

För det andra är ensam inte stark. Att omge sig med smarta människor som bidrar till att föra idén framåt är oftast helt avgörande. Nätverka, sök hjälp och bygg ett team som älskar din lösning lika mycket som du. Då har du redan kommit en bra bit på väg! Och ta med de tänkta kunderna tidigt på resan. Ingen kan ge dig bättre feedback än de som på sikt ska betala för din produkt.

Och för det tredje, var inte så självkritisk. En bra idé behöver inte varaheltny. Många kloka tankar är ”gin och tonic” lösningar. Det vill säga att man tar något halvbra (gin) och tillsätter något annat halvbra (tonic) och så blir resultatet fantastiskt mycket bättre! Möbler fanns redan innan Kamprad kombinerade med leverans i platta paket. En typiskt ”gin & tonic” idé.

Har du en idé som du brinner för? Lova mig att du undersöker om din kloka tanke skulle kunna realiseras på något sätt. Vem vet, kanske kommer nästa Ingvar Kamprad från Västerbotten? Kanske är det du?

 

 

 

 

 

Vem är Åsa Svanberg?

Åsa Svanberg är affärscoach på Arctic Business Incubator. Hjälper i sin vardag personer med nytänkande idéer att skapa företag med internationell potential.

Växte upp i Norsjö, bodde under många år i Stockholm och arbetade inom reklam- och mediabranschen innan hon 2012 flyttade till Skellefteå. Vill att fler (gärna kvinnor!) ska våga satsa på sina idéer och att regionens etablerade företagare ska bidra med kunskap, kontakter och kapital till de som precis börjat sin företagsresa.

Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut