Omvänd Robinhoodskatt

Notera att denna artikel är från 2017.
I mitt dagliga värv arbetar jag hårt för att göra det bättre för företagen i vårt län. Vi på Västerbottens Handelskammare ser det som vår främsta uppgift att arbeta för att våra företag ska få ägna sig åt sin verksamhet och inte strida för sin överlevnad. Därför engagerar vi oss i frågor kring infrastruktur, kompetenshöjning och internationalisering. Vi tycker att vi lyckas rätt bra och känner en stor stolthet över vad vårt län lyckats med när det gäller att ha ett blomstrande näringsliv. Vi vet att alla kommuner i länet också gör sitt bästa. Vi kanske inte alltid är överens om vad som ska göras men vi har ändå alltid samma målbild. Det ska vara bra för vårt näringsliv och för vår region.

Ibland tar det bara tvärstopp vilket är beklagligt, i dag är en sådan dag. Regeringen har bestämt att lägga fram förslaget om en flygskatt och vi kan ingenting göra för att påverka detta trots att vi verkligen försökt. Om vi ska acceptera detta vill vi gärna komma med ett tilläggsförslag. För att likhetsprincipen ska upprätthållas tycker vi att det nu är dags att höja priset på SL-korten med 80 kronor.

För oss i norra delarna av Sverige är flyget vår kollektivtrafik då inget annat erbjuds. Vi tycker därför att det inte är mer än rätt att andra regioners kollektivtrafik drabbas och beskattas på samma sätt. Vi får betala 80 kronor mer per resa men vi kan stanna vid 80 kronor per månad bara för att inte krångla till det. Precis som pengarna för våra flygskattepengar ska gå till nystartade företag kan även dessa pengar gå dit, då kanske våra företag i regionen stannar på +-0 istället för att hamna på minussidan. Den extra flygskatten kommer inte att kompensera de ökade kostnaderna för våra bolag men för Stockholmsföretag som kan ta tunnelbanan kommer tillskottet genast generera en vinst. Med vårt förslag är alla nöjda och de nystartade företagen stannar på +-0 oavsett av var de befinner sig. Visst är det bra? Bättre än den nu föreslagna omvända Robinhoodskatten tycker i varje fall jag.

Fast om nu någon beslutsfattare läser det här så kan jag komma med ett än enklare förslag – tänk om tänk rätt, lägg ner tankarna på flygskatt tills ni har hittat en lösning som verkligen är gynnsam för miljön, för den vill vi alla bidra till men ge oss möjligheten att vara med och bidra på ett konstruktivt sätt. Tvinga oss inte att ta bilen istället för flyget, det vinner ingen på.

 

 

 

Vem är Annica Bray

Annica Bray är Regionchef för Västerbottens Handelskammare sedan mitten av juli 2015. Hon engagerar sig hårt i frågor kring företagande, kompetensförsörjning och sociala frågor som invandrarpolitik. Hon brinner för mycket och försöker ständigt föra debatten i många olika frågor. Hon är politiskt aktiv, sitter i olika styrelser och gör en del volontärjobb. Under femton år har hon drivit flera olika företag inom olika branscher. De senaste två åren har hon arbetat som projektledare för att få till ett Science Center i Skellefteå. Hon har hunnit arbeta som spärrvakt, journalist och lärare för att nämna några yrken. De mest spännande uppdrag hon har haft är ett nuvarande volontärarbete för Nasa där hon översätter texter från ”HiRISE, the BeautifulMars Project” och ett läruppdrag för en flygvärdinna för Panam och en regeringstjänsteman från Lichtenstein.

Annica Bray, regionchef för Västerbottens Handelskammare.
Annica Bray, regionchef för Västerbottens Handelskammare. Foto: Annica Bray
Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut