Gruvindustrin: Ersmarksföretag lanserar unik innovation

Det nya truckflaket har upp till sex gånger längre livslängd jämfört med ett traditionellt stålfodrat flak och har 20-30 procent lägre vikt.
Det nya truckflaket har upp till sex gånger längre livslängd jämfört med ett traditionellt stålfodrat flak och har 20-30 procent lägre vikt. Foto: Pressbild
Metso, som bland annat har sitt säte i Ersmark, lanserade på mässan Bauma i München en ny unik innovation för gruvtruckar och dumpers. Det handlar om ett gummibeklätt truckflak med en stomme i höghållfasthetsstål – Metso Truck Body.

Transport av material är tillsammans med bränsle och underhåll av fordonsflottan ett av de mest kostnadskrävande arbetsmomenten i gruvor och stenbrott. För att säkerställa en kostnadseffektiv drift så måste gruvtruckarna kunna lasta så mycket som möjligt vid varje tur.

Lars Skoog, vice president, Mining Wear Lining och Screening vid Metso berättar att de under årtionden jobbat med gummiinklädning av truckflak till gruv- och stenindustrin vilket gett dem en stor erfarenhet på området.

– Vi bestämde oss för använda den erfarenheten till att utforma ett unikt truckflak som kräver minimalt med underhåll samtidigt som det maximerar lastkapaciteten. Resultatet Metso Truck Body, är ett truckflak som ger en lägre driftskostnad per lastat ton, säger han i ett pressmeddelande.

Det nya truckflaket har upp till sex gånger längre livslängd jämfört med ett traditionellt stålfodrat flak och har 20-30 procent lägre vikt vilket bidrar dessutom till en rejäl bränslebesparing. Samtidigt halveras bullernivån och vibrationerna minskas med 97 procent..

Metso Truck Body har konstruerats i en process där man optimerar egenskaperna hos gummit och höghållfasthetsstålet till att i symbios ge truckflaket unika och kundspecifika egenskaper oavsett kundens användningsområde.

– I detta fall stämmer verkligen uttrycket att resultatet är större än summan av delarna, avslutar Lars Skoog.


Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut