Filmbolag från Skellefteå gjorde fanfilm – fick en miljon visningar på en månad

Jonas Lawes och Niklas Åkerlund har båda regisserat fanfilmen.
Jonas Lawes och Niklas Åkerlund har båda regisserat fanfilmen. Foto: Lars Westerlund
Den 18 juli släppte filmbolaget Seize the Frame i Skellefteå en film för Starwarsfans, Kylo Ren vs Darth Vader, och den 15 augusti hade den haft en miljon visningar på YouTube. ”Det är helt fantastiskt”, säger Jonas Lawes, som driver företaget ihop med Niklas Åkerlund.

I den drygt tio minuter långa filmen kan tittarna följa en kamp på liv och död mellan Star Wars-karaktärerna Kylo Ren och Darth Vader.

– Vi får massor av fina recensioner av filmen från tittarna, bland annat med kommentarer om att vi är bättre än Disney, men det finns också de som reagerat starkt på vissa scener, säger Jonas Lawes.

Inspelning i en skog i närheten av Tåme.
Inspelning i en skog i närheten av Tåme. Foto: Seize the Frame

Till vardags är han producent och regissör vid Seize the Frame och Niklas Åkerlund står för foto och specialeffekter. Men i den här filmen står de båda för regin.

– Till vår hjälp har vi också haft många andra frivilliga krafter. För musiken, som är en viktig ingrediens, står den italienske kompositören Alexander Cimini samt Skelleftemusikerna Mikael Israelsson och Mattias Lindqvist, berättar Jonas.

Han och Richard Desiatnik spelar Darth Vader medan Fredrik Karlsson och Rikard Larsson gömmer sig bakom Kylo Rens mask. Andreas Engström spelar alla tre stormtroopers som medverkar i filmen.

– Filmen är inspelad i en skog utanför Tåme och dessutom har vi tillbringat mycket tid i en studio på Plåtvägen, säger Niklas Åkerlund.

" Naturligtvis hoppas vi att filmen ska leda till att nya kunder får upp ögonen för oss", säger Jonas Lawes.
" Naturligtvis hoppas vi att filmen ska leda till att nya kunder får upp ögonen för oss", säger Jonas Lawes. Foto: Lars Westerlund

För 2,5 år sedan släppte Seize the Frame en teaserfilm kring att de skulle göra den här fanfilmen. Denna teaser har idag haft över två miljoner visningar på YouTube.

– Det var nog många som tvivlade att vi skulle ro iland detta projekt helt utan finanser. Nu har vi visat att det var möjligt, säger Niklas

Statistiken visar att av de som tittar på fanfilmen kommer 35 procent från USA medan resten är väl utspridda över hela jordklotet.

– Naturligtvis hoppas vi att filmen ska leda till att nya kunder får upp ögonen för oss, konstaterar Jonas Lawes.

Niklas Åkerlund, Jonas Lawes, hunden Enzo som var med på alla inspelningar samt Kylo Ren och en stormtrooper i bakgrunden.
Niklas Åkerlund, Jonas Lawes, hunden Enzo som var med på alla inspelningar samt Kylo Ren och en stormtrooper i bakgrunden. Foto: Seize the Frame

Förutom detta ideella projekt arbetar Seize the Frame med ett flertal filmproduktioner.

– Vi har under de senaste åren gjort en hel del filmer åt Skellefteå kommun, bland annat en rekryteringsfilm som vänder sig till sommarjobbare inom vården. Den nominerades till varumärkesutmärkelsen Magnet, berättar Niklas.

Inspelning i studion på Plåtvägen.
Inspelning i studion på Plåtvägen. Foto: Seize the Frame

Nu senast har Seize the Frame tillsammans med Skellefteregissören Linus Johansson gjort en reklamfilm för Sibylla.

– Dessutom har det blivit ett antal musikvideos, avslutar Jonas Lawes.


Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut