Digitala kampanjer ökar holländska turisters intresse för norra Sverige

Några av deltagarna resemässan Vakatieburs i Utrecht: Bo Wikström, Visit Skellefteå, Anna Andersson, Swedish Lapland Visitors board,  Anne Tusveldt, Visit Sweden och Listette Kloosterman, Voigt Travel.
Några av deltagarna resemässan Vakatieburs i Utrecht: Bo Wikström, Visit Skellefteå, Anna Andersson, Swedish Lapland Visitors board, Anne Tusveldt, Visit Sweden och Listette Kloosterman, Voigt Travel. Foto: Pressbild
Under 15 sommarveckor kommer det holländska bolaget Voigt Travel för andra året i rad att trafikera Skellefteå i en triangulering med finska Rovaniemi. År ett sattes målet för hollandschartern till en beläggningsgrad på 33 procent för Skellefteås del. När säsongen summerades hamnade siffran på 40 procent.

– Första året överträffade förväntningarna. Det bäddar för en spännande fortsättning. Nu har vi en bra grund att bygga på. Inför säsong två växlar vi upp och adderar ett helt nytt sätt att bygga vårt gemensamma varumärke Swedish Lapland, berättar i ett pressmeddelande Bo Wikström, Visit Skellefteå.

Johanna Ögren, marknadschef på Swedish Lapland Visitors board, menar att deras strategi med att producera digitala kampanjer har ger resultat.

– Genom innovativa lösningar har vi hittat modeller som både skapar intresse och efterfrågan i konsumentled samtidigt som vi direkt stöttar de researrangörer som säljer Swedish Lapland på internationell marknad, säger hon.

Som komplement till de digitala satsningarna deltar regionen just nu på Vakatieburs i Utrecht, Holland som är en av Europas viktigaste mässor inom besöksnäringen.

– Det märks att intresset från researrangörer ökar med vårt digitala erbjudande, säger Bo Wikström, Visit Skellefteå.

– Norra Sverige blir en alltmer efterfrågad destination, avslutar Cees van den Bosch, vd på Voigt Travel.


Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut