Kristdemokraterna - ibland Àr det ok att fuska pÄ prov

Detta Àr den sjÀtte delen i en serie texter som kommer att ge en lite fördjupad genomgÄng av riksdagspartiernas skolpolitik. Texterna kommer att kort kommentera ett urval av skolfrÄgor som partierna driver och avslutas med ett tematiskt passande betyg. Del sex handlar om Kristdemokraterna.

"I klassrummet Àr det förstÄs inte rÀtt att fuska genom att tjuvkika pÄ nÄgon annans prov, men i politiken Àr det en helt vedertagen företeelse och om man kikar pÄ den som Àr bÀst i klassen fÄr man bra svar."

"I klassrummet Àr det förstÄs inte rÀtt att fuska genom att tjuvkika pÄ nÄgon annans prov, men i politiken Àr det en helt vedertagen företeelse och om man kikar pÄ den som Àr bÀst i klassen fÄr man bra svar."

Foto: JESSICA GOW / TT

Ledarkrönika2023-04-05 06:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Nu har turen kommit till ett parti som varit engagerat i skolan till den grad att det kan kopplas till att de överhuvudtaget blev ett riksdagsparti. Idag mÀrks det dock inte sÄ tydligt att skolpolitik, mer specifikt vÀrnandet av kristendomskunskapen, en gÄng var partiets hjÀrtefrÄga.

Att skriva av nÄgon annans prov
I klassrummet Ă€r det förstĂ„s inte rĂ€tt att fuska genom att tjuvkika pĂ„ nĂ„gon annans prov, men i politiken Ă€r det en helt vedertagen företeelse och om man kikar pĂ„ den som Ă€r bĂ€st i klassen fĂ„r man bra svar. Partiets politik och det relativt grunda resonemanget som förs leder mina tankar till att visst “fusk” har förekommit dĂ„ skolpolitiken togs fram.

Om man skulle lÀgga de forna allianspartiernas resonemang om skolan bredvid varandra sÄ skulle det i mÄnga frÄgor vara svÄrt att skilja dem Ät. Detta Àr sÀrskilt tydligt för de tre partier som inte profilerat sig i frÄgan (vi Äterkommer till Liberalerna nÀsta vecka).

Nu tycker jag i och för sig att det Àr ganska positivt att de har valt att hÀrma varandra. Det Àr nÀmligen sÄ att mÄnga resonemang Àr kloka. Men det leder ocksÄ till en stilla undran om varför reformerna dröjer sÄ? Om man Àr överens undrar man varför de nationella proven inte Àr digitaliserade? Varför har inte Skolinspektionen bÀttre verktyg? Var Àr debatten om hur vi ska konkretisera lÀroplanen?

Nu Àr det dock den föreslagna politiken jag har tagit mig för att betygsÀtta, men kritiken ovan kvarstÄr.

Är bildningen i skolan hotad?
Till skillnad frÄn de forna allianskollegorna sÄ Àgnar Kristdemokraterna rÀtt mycket utrymme till att prata om att man mÄste vÀrna bildningsidealet i skolan. För den oinvigde lÄter det alltsÄ som att svensk skola inte bygger pÄ ett bildningsideal. Det Àr helt fel.

Bildning handlar, lite förenklat, om att man lÀr sig saker för att utvecklas som person och vidga sina vyer. Motsatsen till detta brukar anses vara yrkesförberedande utbildning.

I svensk grundskola lÀser vi bland annat Àmnena historia, religion, slöjd, musik och moderna sprÄk. Jag skulle faktiskt strÀcka mig till att sÀga att det mesta av det vi Àgnar oss Är i svensk skola Àr just bildning och det Àr glÀdjande att vi erbjuder eleverna ett brett spektrum av insikter för att de sedan ska ha mÄnga dörrar öppna senare i livet.

Kristdemokraterna kan med gott samvete lÀgga energi pÄ andra skolfrÄgor.

Bra och dÄligt om elevhÀlsan
I motsats till de nÄgot grunda resonemangen om skolan sÄ har partiet mer att sÀga om vÄrden och det mÀrks, pÄ gott och ont, nÀr elevhÀlsan kommer pÄ tal.

Ett förslag gÄr ut pÄ att regionerna fÄr ta över ansvaret för elevhÀlsan och det tror jag skulle underlÀtta för skolan. Idag Àr det ofta allt för vattentÀta skott mellan skolor och till exempel barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) eller primÀrvÄrden. Det problemet skulle kunna avhjÀlpas med att elevhÀlsopersonalen anstÀlls av regionen, men Àr stationerade pÄ skolorna.

Jag förstÄr att organisationsfrÄgor av detta slag inte Àr sÀrskilt engagerande, men jag tror att gemensamma journalsystem och bÀttre tillgÄng till specialiserade kollegor skulle underlÀtta kommunikationen mellan skolan och vÄrden.

Ett annat förslag handlar om att införa en garanti som innebÀr att varje elev ska ha rÀtt att komma i kontakt med elevhÀlsan inom ett dygn.

Förslaget kÀnns dock malplacerat dÄ Àrenden av akut karaktÀr ska hanteras av primÀrvÄrden (eller akutvÄrden) och skolans elevhÀlsoteam har inte i uppdrag att hantera den typen av brÄdskande Àrenden. Med det sagt Àr det förstÄs vÀlgörande och proaktivt att det finns god tillgÄng till personal som frÀmjar elevernas hÀlsa, men att införa en garanti kÀnns inte som en sÀrskilt lyckad lösning.

Min slutkommentar
Kristdemokraterna har inte en sÀrskilt tydlig profil i skolfrÄgor och presentationen av deras stÀllningstaganden upplevs som aningen grunda. De konkreta förslag som finns skulle troligen bidra till en bÀttre svensk skola, men det kÀnns som Kristdemokraterna var det forna alliansparti som bidrog allra minst till det grupparbete som utgör partiernas nuvarande skolpolitik.

Betyg: C

FOTNOT: Dagens betygssystem gÄr frÄn F (underkÀnt) till A (högsta betyg).

Tidigare artiklar i samma serie

Miljöpartiet - garantier, förbud och floskler

Sverigedemokraterna - kulturkriget börjar i skolan

Moderaterna – mer svenska, tydligare krav och fel fokus

VĂ€nsterpartiet - alla andra har fel

Centerpartiet - vill de bara rÀdda byaskolan?